Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ihl82
#1455160
Jag skulle vilja ha lite tips innan jag demonterar generatorn.

Bilen laddar 12.5V på tomgång och 13.5V om man varvar upp den lite.
Kabeln som går till D+ på generatorn ger 11.4V med tändningen påslagen.

Har mätt alla jordpunkter från motorblock, generatorn och batteriet och dom är ok.
Spänningsfall på B+ kabeln är obefintligt.

Jag gjorde ett test där jag drog en extrakabel från batteriets pluspol till D+ på generatorn. Detta gjorde ingen som helst skillnad på laddningen. Betyder detta att felet ligger hos generatorn? Den ska väl ladda på allt den kan när man lägger en plus direkt från batteriet till D+?
av Ihl82
#1455168
Lucif3r skrev:D+ är bara en signal så att generatorn startar. Den har noll och ingen inverkan på hur mycket generatorn laddar.
Ok jag förstår. Tack!

Finns det något mer test jag kan göra innan jag kan konstatera att det är något fel på generatorn?
av Libbe
#1455184
Ihl82 skrev: ons 21 jul 2021, 23:08 Jag skulle vilja ha lite tips innan jag demonterar generatorn.

Bilen laddar 12.5V på tomgång och 13.5V om man varvar upp den lite.
Kabeln som går till D+ på generatorn ger 11.4V med tändningen påslagen.

Har mätt alla jordpunkter från motorblock, generatorn och batteriet och dom är ok.
Spänningsfall på B+ kabeln är obefintligt.

Jag gjorde ett test där jag drog en extrakabel från batteriets pluspol till D+ på generatorn. Detta gjorde ingen som helst skillnad på laddningen. Betyder detta att felet ligger hos generatorn? Den ska väl ladda på allt den kan när man lägger en plus direkt från batteriet till D+?
En generator kan inte "ladda på allt den kan" När den går på Tomgång :P

Det kan vara Ladd.regulatorn som börjar bli kass?

-Vad är det för gen?
-Hur långt har den gått?
är det en gammal Gen?
av Ihl82
#1455186
Jag provade att varva upp den när jag hade byglat D+ från batteriet och fick inte mer än 13.5V.
Även när jag mäter direkt på B+ polen på generatorn så får jag inte mer.

Bilen har gått 15k mil.
Rätt säker på att det är en Bosch och osäker på om det varit bytt någon gång.
av Ihl82
#1455203
Ny information från ägaren till bilen.
Generatorn är helt ny och monterad av Mekonomen.
Han hade tyckte att bilen laddade dåligt även efter bytet och regerade på att laddningslampan i instrumentpanelen ej lyste längre. Han har själv haft isär instrumentpanelen och bytt lampan men den lyser fortfarande inte.

Nu blev jag lite ställd!?
Tar gärna emot tips
av Libbe
#1455221
Det bästa testet för att se om din generatorn fungerar är att använda en voltmeter.
Denna ska anslutas över pluspolen från baksidan av generatorn utgångsledningen (B +) och negativa (B-) terminal på batteriet.
Om du inte kan få till den positiva polen på baksidan av din generator kan du använda pluspolen (B +) på batteriet. (Detta är inte ett säkert säkert sätt eftersom det kan finnas ett spänningsfall mellan batteriet och din generator).
Din generator bör ladda mellan 13,6 volt och 14,3 volt vid tomgång, när fordonet är igång och du sätter på dina tillbehör såsom lampor, vindrutetorkare, värmare etc, kan spänningen sjunka till cirka 12,4 volt detta är acceptabelt.
Om du får avläsningar utanför dessa mätvärden fungerar inte generatorn korrekt.
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]