Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stelbent
#1453890
Ännu mera problem med min fina V70 :crying:
Nu har varningslampan med lambda-symbolen börjat lysa. Jag har kopplat in VOL-FCR till bilen och fått fram felen "EFI-436" och "EFI-425" rear oxygen sensor. Jag har även fått fram felkoderna P0133 och P0140 med ett OBDII verktyg.

Jag har förstått att det är för den bakre lambdasonden. Men nu undrar jag, är det helt 100% att det är just sonden i sig? eller finns det något annat som kan ge dessa fel? Vill helst inte köpa en lambdasond om det verkligen inte är den som är felet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1453902
Den bakre sonden är väl "bara" en "kontrollsond" , som kontrollerar att "systemet" fungerar. Alltså om allt annat fungerar som det ska så "verifierar" bakre sonden det. Om den "larmar" om fel så är det inte den det är fel på, utan den gör ju bara ditt jobb. Eller??
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1453935
lennarte har i princip rätt, den bakre sonden är en diagnossond vars uppgift är att kontrollera att avgasreningen fungerar korrekt. Den tänder dock miljölampan både när den upptäcker fel, och när sonden är trasig. Så man kan inte avgöra om sonden är trasig eller ej bara genom att titta på miljölampan.

Felkoderna i lite mer klartext lyder dock så här;
EFI–436 Bakre lambdasond, kompensering

Ersättningsvärde
-2–sondsregleringen stängs av.

Felorsak
-ojämn komression
-luftläckage på insugningssystemet
-luftläckage på avgassystemet
-defekt bakre lambdasond
-defekt främre lambdasond.

Felsymptom
-kan ge sämre prestanda.

EFI–425 Bakre lambdasond, reglering

Ersättningsvärde
-2–sondsregleringen stängs av.

Felorsak
-ojämn kompression
-luftläckage på insugningssystemet
-luftläckage på avgassystemet.
-felaktigt bränsle– och resttryck
-defekt bakre lambdasond.

Felsymptom
-inga.
av Stelbent
#1454135
Hmm okej, kommer man åt att se den? är osäker på vilken du menar.

Jag hittade en lös slang på baksidan av motorn. Antar att den inte ska vara lös för det ser inte ut som en dräneringsslang? Var ska den sitta fast i så fall?
image2.jpeg
image2.jpeg (701.81 KiB) Visad 1812 gånger
image0.jpeg
image0.jpeg (407.3 KiB) Visad 1812 gånger
av Stelbent
#1454323
En liten uppdatering.
Jag har hittat två ställen där det är läckage. Ena på plastkanalen mellan kylaren och "svarta lådan innanför höger framskärm", där fanns sprickor runt det räfflade området.
Det andra stället var genomförningen för ventilen som sitter på röret mellan LMM och turbon. Gummit där hade börjat murkna.

Jag har även kommit fram till att den hängande slangen som jag tog bild på ska sitta fast på regulatorn till bränslet som sitter längst ner vid torpedväggen.
Jag återkommer när jag har åtgärdat detta för att se om det fungerar.
av SubMarine
#1454344
Slangen mellan kylare och lådan vid höger framskärm är endast för luftkylning av motorstyrenheten. Inget luftläckage som påverkar motorgången där alltså
av Stelbent
#1455238
Nu har jag lagat den lilla trevägs vakuum-nippeln/ventilen som har med bränsletrycket att göra. Har även bytt de andra två sakerna jag nämnde tidigare.
Släckte lambda-lampan men efter ett par dagar så började den lysa igen och går dåligt då och då. Jag får nu fram felkoden P0136 och EFI-153. Är detta tecken på att den andra lambdasonden är kass?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]