Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1454162
MoSO2 är en EP dvs extreme pressure tillsats som skyddar vid hög belastning. Som korrosionsskydd tillför det mig veterligen inget, universalfett blir säkert fint
Till drivknuten använder man speciellt drivknutsfett med MoSO2 mfl godsaker. Finns på Biltema
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1454164
Svanis skrev: ons 14 jul 2021, 13:03
För j-ligt om det är så att de förenklar konstruktionen så pass med 3 ist för 6.
Kan det möjligen vara som så att de motorer med lägre effekt 126/140/144 har enklare konstruktion, då de har 90mm yttre drivknut?
Jag tror att bilarna med automatlåda har tripod (de har tre kullager i stället för kulor)
Kanske mindre vinkel på innerknuten i dessa bilar. Eller är automatlåda snällare mot knutarna :-D
#1455081
Erik Å skrev: tis 13 jul 2021, 01:26 ODM.. haha..
Köpte en sådan till höger sida på min V70 mk1 -00 och bälgen på ytterknuten sprack efter 1.5 år
Bråkar precis med drivknuten.se som anser att bälgen är sönderrippad av stenar, snören eller liknande, tji garanti (skulle varit 2 år)
Förutom det så har odm-axeln "tripod"-innerknut medan original har 6-kulors "riktig" knut. Noterade att lyfter man hjulet och låter det rotera med motorkraft får man rejäla vibrationer.
Så nu har jag renoverat originalaxeln. Ny SKF ytterknut från Trodo, nytt stödlager. Kulorna i innerknuten har jag kollat med mikrometer, ser ingen avvikelse från (förmodat) nominellt mått. Ytorna är lite polerade där kulorna har gått mest men det lilla glapp som finns är i princip konstant även då man drar isär knuten så mycket att kulorna är på helt oanvänt område.
Så jag räknar kallt med att innerknuten går 50k till :-D
Typen med 6-kulors, det är möjligen inte som så att det var enbart vissa årsmodeller som hade detta?
Finner motsägande info mellan PPS katalog och SKF´s hemsida.

Finner på SKF att inre damask VKJP 8087 passar 97-00 https://vehicleaftermarket.skf.com/se/s ... s/VKJP8087

Men på PPS är det en typ 97-98
97-98.JPG
97-98.JPG (17.29 KiB) Visad 304 gånger
och en annan 99-00 då avbildad med vad som ser ut som en tripod-damask.
99-00.JPG
99-00.JPG (15.86 KiB) Visad 304 gånger

Har beställt SKF-typen, men blir nu osäker om jag får till det, kanske bäst beställa PPS den andra typen också.
#1455172
Svanis skrev: ons 21 jul 2021, 13:06
Typen med 6-kulors, det är möjligen inte som så att det var enbart vissa årsmodeller som hade detta?
Finner motsägande info mellan PPS katalog och SKF´s hemsida.
Fullt tänkbart..
Det borde du rimligen se om du tittar på innerknuten.. Lägg på fullt rattutslag och titta in framför framhjulet..
Inre delen av knuten mot växellådan är cirkelrund på kulknut och brukar väl vara "trekantig" på tripod-knutar
#1455197
Ja förvisso, men då jag är på resande fot, med den 2:a bilen, så får jag avvakta
För samtidigt behöver jag även ta reda på vilken variant av M56 jag har, innan jag kan beställa nya drivaxeltätningar, tyvärr ca 2v leveranstid original på dessa via Trodo.se

Damasker fabrikat PPSweden - är de bra?
Då SKF tydligen inte gör dessa specifikt till 99-00 & Volvo Orig kostar 620:- per styck.
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1455348
SubMarine skrev: fre 23 jul 2021, 08:55 Personligen så undviker jag alla delar som innehåller någon form av gummi som kommer från PPS på grund av erfarenheter med dålig kvalité.
OK, ja vissa saker får kosta så man förebygger/undviker extra jobb/utgifter.
Blir nog till att beställa Volvo original.
#1455453
Undrar om jag inte såg innerdamasken hos Vparts men det var nog nästan samma prisklass som Volvo.. Vparts brukar ha rätt bra koll på vad som passar.
Jag är inte kompis med damasker av plast (polypropylen?), bytte på ytterknutarna till SKF originaldamasker för några år sen men misslyckades med att få dem att sitta stumt och sen glappade de upp mer och mer.. Och drar man åt stålbanden för hårt så går de av. När jag köpte nya SKF ytterknutar nyligen så var medföljande damaskerna av något syntetgummi, funkade klart bättre.
Nu har jag faktiskt en (ytterknuts-) damask av nåt neoprenliknande gummi på ena innerknuten. Gick bra att få dit, får se hur länge den håller ;-)
#1456087
Erik Å skrev: tor 22 jul 2021, 01:01
Svanis skrev: ons 21 jul 2021, 13:06
Typen med 6-kulors, det är möjligen inte som så att det var enbart vissa årsmodeller som hade detta?
Finner motsägande info mellan PPS katalog och SKF´s hemsida.
Fullt tänkbart..
Det borde du rimligen se om du tittar på innerknuten.. Lägg på fullt rattutslag och titta in framför framhjulet..
Inre delen av knuten mot växellådan är cirkelrund på kulknut och brukar väl vara "trekantig" på tripod-knutar
OK, ja den är rund förvisso, men bilden i PPS katalog är möjligen fel (då den visar tripod)
_20210727_210706.JPG
_20210727_210706.JPG (164.31 KiB) Visad 230 gånger
Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]