Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arvidmelander
#1453473
Hej igår kväll hände nåt riktigt tråkigt
Jag va ute och körde med min Volvo v70xc 99 o skulle gå från 4an ner till neutral vända och sen i med 2an. Men när jag gått ut ur 4an och är i neutrala och trycker ner kopplingen så är den borta den sitter fast längst in och när jag stannat är de en stor fet pöl med bromsvätska som tur kunde jag starta bilen igen och köra hem i 1an men kopplingen är helt borta och själva clutchen var riktigt bra sen innan så tror det är huvudcylindern eller slavcylindern men är verkligen inte säker
03B72B70-CC30-4845-9AA1-3FA0B28AED4D.jpeg
03B72B70-CC30-4845-9AA1-3FA0B28AED4D.jpeg (593.49 KiB) Visad 1205 gånger
Testade att fylla på bromsvätska och det läckte från skarven men eftersom de igenkligen ska vara tort i clutchen tror jag slavsylindern är trasig och det sedan rinner ner och droppar ut där

Vet inte vart slavcylindern och huvudcylindern sitter
5FCCDAF4-086C-43BF-80AB-7AC6EE183CB5.jpeg
5FCCDAF4-086C-43BF-80AB-7AC6EE183CB5.jpeg (536.09 KiB) Visad 1205 gånger
Vet att huvudcylindern sitter mot hytten och slavcylindern nån stans mot växellådan.

All hjälp är till god nytta
Mvh Arvid
av kebabpizza
#1453481
Klassiskt ras! Slaven och urtrampningslagret är en och samma enhet i brist på bättre förklaring, så det är delning av motor och låda som gäller.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1453559
Yep, garanterat slaven som gett upp. På senare årsmodeller så är denna intern och har även urtrampningslagret inbyggt i sig.
Som kebab ovan säger så måste du plocka ner hela växellådan för att komma åt, ett av dom absolut värsta jobb man kan göra på dessa sorkar i min mening.

Och när du ändå gör det så byt även resten av kopplingen och packboxen bakom svänghjulet. Småsummor i förhållande till arbetskostnaden bara för att plocka bort växellådan.
av arvidmelander
#1453616
Är på en tajt budget så de lär nog inte bytas något mer som inte behövs bytas men sitter slaven på en jobbig plats för jag vet att den sitter rätt lättåtkomlig på tidigare årsmodeller och 850
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1453655
Alltså, elefanten i rummet här är ju det att du måste ta bort växellådan, det kommer du inte ifrån. Och det är det momentet som kostar massvis med pengar på verkstad. Räkna på minst 7000 bara för att ta ner växellådan. Ny slavcylinder kostar ca tusingen. Du betalar alltså minst 7 gånger mer i bara arbete än i reservdel. Denna "7000"-kostnad kommer du få betala varje gång växellådan måste ner, t ex om tryckplattan eller lamellen ger upp. Eller ännu mer förargligt - packboxen bakom svänghjulet. Den kostar typ 80 spänn, men du lär likväl betala dessa 7000+ för att få den bytt, eftersom växellådan måste ner.. igen...
Därför envisas jag med att säga att det är bara dumt av dig att INTE byta dessa saker när du ändå måste ner med växellådan. Det kommer bara straffa sig i längden
kebabpizza skrev:Tyvärr inte på S/V70....
Mjodå... Intern slav kom på dom lite senare årsmodellerna, typ sent -98 och frammåt. Min 97a t ex har extern slav ;-)
av kebabpizza
#1453667
Lucif3r skrev: Mjodå... Intern slav kom på dom lite senare årsmodellerna, typ sent -98 och frammåt. Min 97a t ex har extern slav ;-)
Aha, har själv haft en S70 -98 (tillverkad tidigt -97) den hade intern slav.
av arvidmelander
#1453737
Kommer nog behöva tar ner och dela på motorn och lådan själv för har inge 7000 att för en verkstad men Har alla verktyg och redskap som man behöver då farsan redan haret
av Lindha76
#1455109
Jag har liknande problem, men min har fastnat i 2:ans växel. Kopplingen blev bytad i slutet på Mars (riktigt jäkla dåligt jobb av en snubbe som ville "hjälpa" mig) Har e Volvo + L V70 GLT -98, men tillverkad slutet på-97. Skulle behöva en sprängskiss över motor, växellåda o kopplingen..... Har googlat men hittar inte ett skit....

Tacksam för ALL HJÄLP!!

//Mvh Lindha

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]