Vevaxelgivaren alltså...
Visst händer det att dom går sönder, men nog vill iaf jag påstå att det hör till ovanligheterna. Det är en sån där sak som i regel går sönder kanske 1, max 2 gånger under bilens livstid, med första bytet efter kanske 25-30k mil in i bilens livstid. Min egen har snurrat 24år och snart 26k mil, Erik's ovan har snurrat över 50k om jag minns rätt.
Att den skulle gå sönder efter ett endaste år är visserligen inte omöjligt - måndagsex kan man alltid råka ut för - men att försöka hävda att det mer eller mindre är "normalt" känns inte rätt alls...
Dessutom, när denna givare ger upp så brukar den tvärsluta att fungera. Det finns liksom inget direkt "mellanläge" där den kan visa några direkta symptom i förtid. Om denna givare tappar kontakten med styrboxen(dvs, går sönder, eller börjar spotta ut helt felaktiga värden) så kommer bilen tvärdö i drift, eller totalvägra att starta om den gick sönder efter stopp.
Hade det varit kamaxelgivaren så hade det funnits mer utrymme för symptom innan totalstopp(t ex trögstartat, sporadiskt motorstopp, osv), då styrsystemet kan kompensera och gissa rätt duktigt vad kamaxelgivaren *borde* ge för signal - men så är inte fallet för vevaxelgivaren.
Det är inte svårt att byta givaren, man behöver istortsett bara rycka loss luftburken, lossa en skruv, frigöra kablaget och koppla ur den gamla och kasta i den nya givaren. I den här värmen är det kanske 15min jobb
