FrostyWindblown skrev:Bra information.
Det har inte kommit nyligt. Men däremot fungerade ac till och från ett tag innan den helt slutade.
Kanske det är lite köldmeter, men när jag mäter med en manometer så är det bra tryck. Men jag är ingen expert. Kanske det inte är att lita på riktigt.
Ska testa bygla och känna på burken som du tipsade om
Statisk tryck när motorn är avstängd säger inget om mängden köldmedel, ja om det inte är heltomt, full tryck gentemot temperaturen hålls även om det är en enda droppe flytande R134a kvar i systemet.
- du måste ha motorn igång och kompressorn arbetar och om du mäter på lågtrycksidan så pendlar det troligen mellan 1.5 - 2.5 bar vilket är ungefärliga hysteresområdet för lågtrycksvakten och under 2 Bar så är man under 0 grader C för R134a i evaporatorn om det är någon flytande R134a kvar efter orifiern.
Börja med minimal fläkt i kupé lägsta temp och AC igång - i det läget _skall_ det bli väldigt kallt i botten på burken (tom. att det precis kan börja frosta) om det finns en viss nivå köldmedel kvar när kompressorn slår ifrån. är det bara kallt i överdelen i receiverburken där gasen passerar men inte dess underdel så är man på gränsen att inte ha någon köldmedel kvar alls - är det inte ens kallt i överdelen på receiverburken trots lägsta fart på kupé-fläkten så handlar det om dagar/veckor till att kompressorn inte startar alls då det knappt finns någon flytande R134a kvar alls.
öka fläkten i kupén mellanläge och kompressorns av och på-takt får snabbt längre tidsintervall eller att kompressorn nu går kontinuerligt, men det skall fortfarande vara iskallt i botten av burken - om det blir varmare - prova att gasa lite (typ 1500 rpm) och se om det blir kallt igen och kompressorn kanske tom stannar igen periodiskt. - blir det varm i det läget så saknas det en del köldmedel men du har fortfarande en ganska bra kyla i kupén.
Vid full fart på kupéfläkten och väldigt varmt (typ 30 grader C) och även vid lätt rusande motor är egentligen den enda situationen där botten på reciver-burken tillåts att bli varmare då AC:n går på sin fulla kapacitet och all flytande kondensat ångar upp i evaporatorn och inget 'rinner över' till receiverburken. du har förmodligen 3-4 bar på sugsidan i det läget.