Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FrostyWindblown
#1453273
Hej,
Problem, AC blåser ej kallt.
Gas trycket är i bra nivå.
När jag kör ACm så hör jag att kompressorn kopplas på, men slår av snabbt.
Lyssna här:


Vad kan det vara som gör att det inte inte blåser kallt?
av xxargs
#1454287
Typiskt för låg köldmedelsnivå - om det är orifice-system följ grova rörledningen från torpedväggen till en ganska stor burk och på den sitter lågtryckspressostaten - ja tror inte att det är något fel på den och bara gör sitt jobb.

Är den stora burken inte kall i botten även om du tvångskör kompressorn med bygling och låg fläktpådrag i kupén så saknar du massor av köldmedel att det kan betraktas tom.

Normalt skall burken vara kall i botten även vid medelpådrag i kupén (och defintivt vid lite motorusning typ 1500 rpm) och först kanske vid högsta fläktpådrag och varm väder som nu med +30 grader att det kan kännas varmare.

Har det kommit plötsligt och nyligen från fungerande kyla så har du förmodligen en läcka - oftast i kondensorn
av FrostyWindblown
#1454295
Bra information.
Det har inte kommit nyligt. Men däremot fungerade ac till och från ett tag innan den helt slutade.
Kanske det är lite köldmeter, men när jag mäter med en manometer så är det bra tryck. Men jag är ingen expert. Kanske det inte är att lita på riktigt.
Ska testa bygla och känna på burken som du tipsade om
av Erik Å
#1454355
FrostyWindblown skrev: tor 15 jul 2021, 11:26 En följdfråga.
Var i motorrummet hittar jag Tryckvakten på lågtryckssidan?
På min -00 sitter den vid torpedväggen
Tryckgivaren på högtryckssidan sitter precis bakom höger strålkastare. Dålig placering med tanke på korrosion..
av xxargs
#1454805
FrostyWindblown skrev:Bra information.
Det har inte kommit nyligt. Men däremot fungerade ac till och från ett tag innan den helt slutade.
Kanske det är lite köldmeter, men när jag mäter med en manometer så är det bra tryck. Men jag är ingen expert. Kanske det inte är att lita på riktigt.
Ska testa bygla och känna på burken som du tipsade om

Statisk tryck när motorn är avstängd säger inget om mängden köldmedel, ja om det inte är heltomt, full tryck gentemot temperaturen hålls även om det är en enda droppe flytande R134a kvar i systemet.

- du måste ha motorn igång och kompressorn arbetar och om du mäter på lågtrycksidan så pendlar det troligen mellan 1.5 - 2.5 bar vilket är ungefärliga hysteresområdet för lågtrycksvakten och under 2 Bar så är man under 0 grader C för R134a i evaporatorn om det är någon flytande R134a kvar efter orifiern.

Börja med minimal fläkt i kupé lägsta temp och AC igång - i det läget _skall_ det bli väldigt kallt i botten på burken (tom. att det precis kan börja frosta) om det finns en viss nivå köldmedel kvar när kompressorn slår ifrån. är det bara kallt i överdelen i receiverburken där gasen passerar men inte dess underdel så är man på gränsen att inte ha någon köldmedel kvar alls - är det inte ens kallt i överdelen på receiverburken trots lägsta fart på kupé-fläkten så handlar det om dagar/veckor till att kompressorn inte startar alls då det knappt finns någon flytande R134a kvar alls.

öka fläkten i kupén mellanläge och kompressorns av och på-takt får snabbt längre tidsintervall eller att kompressorn nu går kontinuerligt, men det skall fortfarande vara iskallt i botten av burken - om det blir varmare - prova att gasa lite (typ 1500 rpm) och se om det blir kallt igen och kompressorn kanske tom stannar igen periodiskt. - blir det varm i det läget så saknas det en del köldmedel men du har fortfarande en ganska bra kyla i kupén.

Vid full fart på kupéfläkten och väldigt varmt (typ 30 grader C) och även vid lätt rusande motor är egentligen den enda situationen där botten på reciver-burken tillåts att bli varmare då AC:n går på sin fulla kapacitet och all flytande kondensat ångar upp i evaporatorn och inget 'rinner över' till receiverburken. du har förmodligen 3-4 bar på sugsidan i det läget.

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]