Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ssvensson
#1452512
Hej!
Dottern vill ha en a-traktor av modell S70.
Letar och undersöker men det verkar inte vara det lättaste.
Svar jag har fått från en firma som gör omprogrammering av styrdon var :
Undvik de som har M4.x samt LE.2 styrsystem

Funkar gör ME7/ME9 styrdon
Funkar gör Bilar med Denso (LA.2, HP.2, HN.2 ... etc) styrdon

Hur tar man reda på det?

H-reg har jag också funderat på men där är jag osäker på hur jag ska få ut hastighetssignalen. Guider jag tittat på nämner inte s70 utan mycket är V70.

Kan vara enkelt att ta en v70 men nu tycker hon att kombis är extremt fula så jag försöker uppfylla hennes önskan samt att S70 är inte så blodigt dyra heller.
av SubMarine
#1452548
Ingen skillnad på S70 och V70 med avseende på ombyggnationen, det är "samma bil/plattform" men olika kaross bara. Svåraste verkar vara att hitta någon firma som har rätt kompetens för att programmera om motorstyrsystemet och få det att funka på ett robust sätt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1452582
Bilar med elektroninskt gasspjäll har ME7 om det är turbo, Denso om det är en sugis. Mekaniskt spjäll(och fördelare) med 20V har Motronic4.4, och 10V modellerna har Fenix5.2.
-99 är som vanligt ett brytningsår, så även om den överhängande majoriteten är av den nya typen med elektroniskt spjäll så förekommer det även dom med mekaniskt spjäll.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1454207
Har du ett objekt eller söker du?
Tror min f.d. kollega ha en S70 5244S manuell ståendes, svart kulör, färg på inredning okänt.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1454209
Svanis skrev: ons 14 jul 2021, 21:00 Har du ett objekt eller söker du?
Tror min f.d. kollega ha en S70 5244S manuell ståendes, svart kulör, färg på inredning okänt.

Årsmodell 2000 glömde jag nämna, köptes som övningsbil, men sonen var svalt intresserad, blev nog bara 1 privatlektion & blev ståendes.
Ca 30 000 mil vill jag minnas på mätaren.
Finns den kvar så är den i så fall i Sorunda mellan Sthlm & Nynäshamn.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1454423
Ssvensson skrev: fre 16 jul 2021, 10:42 Hittat ett objekt, dock -98:a men med automat som dottern ville ha. Bra pris och skick avgjorde.
Beställt lite prylar från https://www.lohelectronics.se/
Förhoppningsvis går det bra.
Ok, kul för henne & dig.
Visade sig min f.d kollega ville tydligen ändå inte göra sig av med sin 00:a, jag fick svar från honom som först igår.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]