Sida 1 av 1
AW50/51 AWD
Postat: lör 12 jun 2021, 20:55
av Zkrip
Hejsan!
Lämnade in min volvo v70R-00 hos Meca för en växellådssköljning och nu vill inte bilen växla över 2an den börjar enbart varva. Någon själ här som kanske har en aning om vad det kan vara, killen på Meca sa att det kunde vara kopplingen men det finns väl ingen koppling på en automat?
Re: AW50/51 AWD
Postat: lör 12 jun 2021, 21:01
av TommyP86
Ställ bilen på tomgång 20 minuter, dra upp oljestickan (med bilen på tomgång) och kontrollera om nivån är någonstans mellan min och max.
Re: AW50/51 AWD
Postat: lör 12 jun 2021, 21:04
av Zkrip
Har tyvärr ingen oljesticka att kika på.
Re: AW50/51 AWD
Postat: lör 12 jun 2021, 22:15
av Hasse53
Kan det bero på att man fyllt olja genom att lossa bulten som håller bromsbandet för tredje växeln?
Kolla följande text från Matthews Volvo site:
When you did the flush, where did you add the new fluid?...It must be added through the dipstick ONLY!!!...There is a large bolt on top of the transmission and some people think this where one adds transmission fluid...This bolt is a capture bolt for the B-4 band, which applies 3rd gear...If you removed that bolt, the B-4 band was disengaged and the only repair possible is to drop the transmission and put it right...There is no shortcut ...
Bulletin Summary: VOLVO: THE 5 SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION, AW55-50/51, HAS A BOLT ON TOP THAT ANCHORS THE B4 BAND, WHICH APPLIES 3RD GEAR. IF THAT BOLT IS REMOVED, THE BAND WILL BE DISENGAGED AND 3RD GEAR WILL BE INOPERATIVE.
This bolt has been changed to a 5 sided bolt (as opposed to a standard 6 sided hex) as a way of discouraging it's removal...
Vidare: Enligt Haynes finns oljesticka på AW55-51 men den verkar sitta mer eller mindre nere på själva växellådan.
Re: AW50/51 AWD
Postat: lör 12 jun 2021, 22:17
av Zkrip
Får ringa och fråga verkstaden på måndag, tackar för svar :)
Re: AW50/51 AWD
Postat: lör 12 jun 2021, 22:24
av Zkrip
Borde den inte ligga kvar på 2an då? För min händer det inget alls när jag gasar som om den stog på neutral.
Re: AW50/51 AWD
Postat: lör 12 jun 2021, 22:48
av Hasse53
Mitt antagande: Det är ju en dator som styr och den försöker ju låsa ett bromsband som är kasst, vilket den inte fattar. Följden blir att den släpper bromsbandet(eller motsvarande) för andra växeln samtidigt som den låser bromsbandet för växel tre som inte längre finns, således friläge tills hastigheten sjunker!
Detta tar jag inte gift på som någon sa

Re: AW50/51 AWD
Postat: lör 12 jun 2021, 22:51
av Zkrip
Okej då förstår jag, jag får ringa och höra med dem. Tack igen!