Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 271HP
#1445707
Hej,
V70 -99. Tycker att min temp. mätare visar för låg temp. (klockan 3). Har för mig att den tidigare visat högre temp. men kanske har fel. Någon som vet?
av 271HP
#1445715
Okej, tack för svar. Då minns jag fel alltså. Har nu bytt både termostat och givare och den visar fortfarande kl. 3 (vågrätt). Men det skadar väl inte med lite fräscha delar. :)
av Rådlös
#1445721
Panelinstrumentet är inget precisionsinstrument. Vill man vara helt säker och ha koll på läget så skaffar man en IR-termometer, finns på prylvaruhusen för några hundralappar och uppåt. En billig duger. Sedan börjar man att mäta på en punkt på motorblocket. Gärna nära termostaten, men inte efter termostaten och kylarslangen. Det blir ju inte varmt där förrän termostaten har öppnat.
Men man mäter och skriver upp värden allteftersom motorn har startats och blivit varm. Samtidigt kan man kolla panelinstrumentet och notera: "Vid 40° pekar nålen på det strecket och vid 60° pekar den på nästa streck o.s.v." Skriv ner alla resultaten på papper. Då får du en mätkurva. Gör gärna en bedömning på tiden också. Skulle det gå orimligt långsamt så kan du ha nytta av att veta när den motorn börjar att "sega".
Och kom ihåg att mäta på samma ställe hela tiden. Annars får du helt säkert inga rättvisande siffror.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]