- lör 15 maj 2021, 11:42
#1445649
Har en -99 S70 som nu rullat 30 000 mil. Har ägt den i 4 år nu och har ofta haft lite olika startproblem. När jag köpte den så var startmotorn trasig men fick med en begagnad som jag satte dit och som verkade fungera. Sen bytade jag kamaxel sensorn samt tändstiften då den gick ojämt vid start. Efter detta så startade bilen bra i ca 2 års tid. Sedan blev det allt sämre igen och då bytade jag tändkablar, rotor, tändspole och fördelare och den blev som ny igen.
Nu under våren har jag börjat få lite startproblem igen! Jag misstänkte först batteriet och det visade sig vara kasst så då skaffade jag ett nytt. Nu har det gått ca 2 veckor sedan dess och i veckan blev det 3h lång tur och efter det var den svårstartad igen. Jag misstänkte då att batteriet kanske inte laddas ordentligt så jag laddade det fullt och mätt sedan spänningen. Batteriet hade då ca 12.8V och när jag startar bilen ligger det på 14.4v. Så det borde betyda att det får laddning.
Symptonen då? Ja startmotorn verkar gå men den får gå ganska länga och ibland får man avbryta och försöka igen för att den ska dra igång. Vad mer kan jag kolla? Det känns inte som att det borde vara tändsstift etc eftersom det är ganska nytt. Kan det vara min gamla startmotor som nu ger upp på något vis?
Kan också nämna att bilen alltid körs så att motorn hinner bli varm. Rullar ungefär 2 mil om dagen och ibland mer på helgen så det är sällan den står stilla.
Nu under våren har jag börjat få lite startproblem igen! Jag misstänkte först batteriet och det visade sig vara kasst så då skaffade jag ett nytt. Nu har det gått ca 2 veckor sedan dess och i veckan blev det 3h lång tur och efter det var den svårstartad igen. Jag misstänkte då att batteriet kanske inte laddas ordentligt så jag laddade det fullt och mätt sedan spänningen. Batteriet hade då ca 12.8V och när jag startar bilen ligger det på 14.4v. Så det borde betyda att det får laddning.
Symptonen då? Ja startmotorn verkar gå men den får gå ganska länga och ibland får man avbryta och försöka igen för att den ska dra igång. Vad mer kan jag kolla? Det känns inte som att det borde vara tändsstift etc eftersom det är ganska nytt. Kan det vara min gamla startmotor som nu ger upp på något vis?
Kan också nämna att bilen alltid körs så att motorn hinner bli varm. Rullar ungefär 2 mil om dagen och ibland mer på helgen så det är sällan den står stilla.