Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GoaGubben
#1448405
Erik Å skrev: tis 01 jun 2021, 23:06 Man kan hålla spjället öppet med fingret så att man kommer åt att torka rent rent på kanten av trotteln och på ytorna där den går emot huset när spjället är stängt. T-sprit funkar fint men blöt inte ner kullagren på axeln.
Givaren som sitter på luftslangen är MAF (Mass Airflow Sensor), den mäter luftflödet vid stor spjällöppning med hjälp av termoelement. Sen har motorerna från -00 även MAP (Manifold Air Pressure), används antagligen för att få bättre mätnoggrannhet vid låga luftflöden. Leta efter en 8mm gummislang ansluten ungefär mitt på insugets framkant, som sen går framåt mot kylaren och en liten svart plastkub stor som ett vanligt bilrelä...
Japp jag öppnade med fingret och gjorde rent men bara med polertrasa. Det satt inte så hårt att det var nödvändigt med T-sprit egentligen tror jag. Däremot lite bökigt att komma åt nära axeln. Får kanske öppna igen och göra rent bättre.

Ok så MAF-sensorn är den som sitter nära luftfiltret. Den behöver kanske också göras rent? Har hört at bilen kan gå dåligt om den är kass.

MAP-sensor får jag leta vidare efter. Vad menar du med "insugets framkant"?

Jag noterade att det satt en liten slang ansluten till en den stora slangen som gick in i spjällhuset också. Den satt på sidan och var bara dittryckt och såg ut att gå in motorn bredvid spjällhuset. Det såg ut som att det var stopp i dess anslutning på stora slangen men det såg ut att vara nån specialare också där så det kanske ska vara så?
av Erik Å
#1448407
Ska se om jag kan fixa en bild, återkommer
Den tunna slangen är vevhusventilationen som dumpar vevhusgaserna in till insugningsluften. Den bör helst inte vara igenpluggad med gegga, inte nyttigt för motorn :P Om man tar bort oljepåfyllningslocket och sen blåser i slangen så ska det vara någorlunda fritt flöde genom den. Så kan man kolla att vevhusventilationen inte är igensatt.
En del bilar har en "flamfälla" där, en rund plugg med många små hål som ska förhindra brand från att sprida sig. Men jag tror den togs bort på årgång -00
Användarvisningsbild
av GoaGubben
#1448408
Erik Å skrev: tis 01 jun 2021, 23:22 Ska se om jag kan fixa en bild, återkommer
Den tunna slangen är vevhusventilationen som dumpar vevhusgaserna in till insugningsluften. Den bör helst inte vara igenpluggad med gegga, inte nyttigt för motorn :P Om man tar bort oljepåfyllningslocket och sen blåser i slangen så ska det vara någorlunda fritt flöde genom den. Så kan man kolla att vevhusventilationen inte är igensatt.
En del bilar har en "flamfälla" där, en rund plugg med många små hål som ska förhindra brand från att sprida sig. Men jag tror den togs bort på årgång -00
Ok bra att veta. Får rycka loss den igen och kolla om det kanske är en flamfälla jag har. Min är en -00 men tillverkad 99.
av Erik Å
#1448412
Ja det här är också en MY -00 byggd i maj -99. B5244S2
MAF är en känslig historia med tunna metalltrådar, ska gå att rengöra men man får nog läsa på först.
Ett annat vanligt fel är att förvärmningsspjället fastnar i läge varmluft. Ger trött motor och aningen förhöjd bränsleförbrukning. Går att kolla om man har en digital termometer med givare på lång sladd, så att man kan slänga in givaren i luftfilterburken och ta med displayen in i kupen när man kör en provtur.
Bilder
Map_slang.jpg
Map_slang.jpg (104.61 KiB) Visad 194 gånger
Map_givare.jpg
Map_givare.jpg (90.74 KiB) Visad 194 gånger
vevhusvent.jpg
vevhusvent.jpg (93.3 KiB) Visad 194 gånger
Användarvisningsbild
av GoaGubben
#1448414
Erik Å skrev: tis 01 jun 2021, 23:54 Ja det här är också en MY -00 byggd i maj -99. B5244S2
MAF är en känslig historia med tunna metalltrådar, ska gå att rengöra men man får nog läsa på först.
Ett annat vanligt fel är att förvärmningsspjället fastnar i läge varmluft. Ger trött motor och aningen förhöjd bränsleförbrukning. Går att kolla om man har en digital termometer med givare på lång sladd, så att man kan slänga in givaren i luftfilterburken och ta med displayen in i kupen när man kör en provtur.
Tack för fotona och info, nu ska jag definitivt kunna hitta MAP:en!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1448463
GoaGubben skrev:Jag tog tag i att fixa detta idag och justerade upp huvlåset till översta läget. Det gjorde problemet ännu värre. När jag dragit i spaken för att öppna motorhuven och sen släppte den drogs motorhuven ned igen. Jag gjorde då tvärtom och justerade huvlåset till nedersta läget och nu funkar det som det ska. Men motorhuven är lite för långt ned på den sidan nu så det ser lite fult ut. Inte helt världen dock. Men jag undrar om det inte är någon fjäder i låset som blivit slapp trots allt.
Det är ett rätt smalt område mellan "för mycket " och "för lite" justering. Oftast behöver den inte justeras mer än några millimetrar från där den "inte fungerar".
Jag justerade mitt flera gånger innan det blev tillräckligt bra. Inte perfekt, men tillräckligt. Då det är mitt vänstra som bråkade har jag helt enkelt tagit för vana att lyfta huven i den änden först när jag öppnar huven :)
Användarvisningsbild
av GoaGubben
#1448812
Erik Å skrev: tis 01 jun 2021, 23:54 Ja det här är också en MY -00 byggd i maj -99. B5244S2
MAF är en känslig historia med tunna metalltrådar, ska gå att rengöra men man får nog läsa på först.
Ett annat vanligt fel är att förvärmningsspjället fastnar i läge varmluft. Ger trött motor och aningen förhöjd bränsleförbrukning. Går att kolla om man har en digital termometer med givare på lång sladd, så att man kan slänga in givaren i luftfilterburken och ta med displayen in i kupen när man kör en provtur.
Bilder

Map_slang.jpg

Map_givare.jpg

vevhusvent.jpg
Hej jag kollade slangen till MAP:en igår och den såg hel ut och inte sprucken. Den svarta ytan på gummislangen färgade av sig på fingrarna men annars inga problem.

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]