Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445795
Min V70 -00 är helförsäkrad hos Trygg-Hansa. Tycker som Amarace att du inte borde ha några problem att helförsäkra. Skumt.

Jag tror inte att du betalat för mycket för din lågmilare.

Kanske har stolen varit urmonterad? Jag har sett någon instruktion att den måste återmonteras i viss ordning annars hamnar den snett. Det finns också klena plåtbitar undertill för höjdregleringen, och som kan ge sig. Min går inte att justera höjdmässigt längre efter att någon - på en verkstad som jag aldrig anlitar igen - tydligen haft sönder den, känns numera som att man halvligger när man kör.
Användarvisningsbild
av GoaGubben
#1445862
Tack för svar och tips! Jag kanske minns fel om försäkringen. Försökte kolla nu men eftersom jag redan har en försäkring i Länsförsäkringar gick det inte lätt att kolla. Men jag tror inte helförsäkring är värt det ändå när bilen är så gammal om det inte är en försäkring som tar hänsyn till bra skick.

Intressant det där om klena plåtbitar för stolen vafförärdetpådetteviset. Jag har lossat på stolen för att byta mattan men den går inte att sätta tillbaka på så många sätt eftersom det är fyra hål den ska skruvas fast i bara. Men jag kunde justera den litegrann igår iaf men gjorde ingen större skillnad. Får se om jag orkar ta loss stolen helt för att se om den är sned. Det är ju lite lurigt med airbagen också. Stolen är bara lite sned så funkar rätt bra som det är också.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1445921
Du hade ur stolen med underredet kvar på stolen? Iaf kan det,kanske, vara så att det är underredet på stolen som är snett.

Nej, jag tycker inte en vanlig helförsäkring är värt det på så här gamla bilar. Dom går ju enbart efter sina jäkla schabloner när dom värderar bilen.
Man behöver isf en entusiastförsäkring, men dom kostar ju en del...
Användarvisningsbild
av GoaGubben
#1445924
Lucif3r skrev: sön 16 maj 2021, 22:20 Du hade ur stolen med underredet kvar på stolen? Iaf kan det,kanske, vara så att det är underredet på stolen som är snett.
Japp underredet kvar. Jag lossade bara de fyra bultarna och lyfte stolen försiktigt för att dra förbi mattan. Ville inte koppla ur kontakterna till airbagen om det inte var nödvändigt.
#1445929
Försäkringen kostar mig 285/m, tycker inte att det är så farligt?

Ska se om jag kan hitta avsnittet om montering av stolen igen. Kikade på det för inte så länge sen eftersom jag börjar tröttna på att halvligga ner ;-)
av LOB
#1446137
Försäkringsbolag bedriver inte välgörenhet så det är alltid du som betalar i slutändan. Jag försäkrar inget som jag har råd att ersätta utan att ta ett banklån. Att helförsäkra en en bil som har ett värde långt under 50 000 tycker jag är att kasta pengarna i sjön. Till och med halvförsäkring är i det långa loppet bortkastade pengar om man inte är långt över genomsnittligt otursam. Halvförsäkring täcker glas , stöld och brand (dock inte brandattentat). Våra bilar har oftast startspärr, nuförtiden stjäls inte en 850/V70 men antingen gamla bilar som pundare kan tjuvkoppla eller lyxbilar. Absolut ingen orkar lägga ner så mycket jobb med att stjäla en gammal 850 med startspärr. Återstår så glas. Âr det värt 50 kr - 100 kr extra per mnd ? Under de 29 år jag har haft bil har jag aldrig haft behov för en halvförsäkring (en gång hade bilbärgning varit praktiskt men fick istället betala 4000 kr till bärgaren) 29 år *12 mnd *75 kr = 26 100 kr sparat på att bara ha trafikförsäkring.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1446387
Har min 99 helförsäkrad hos Volvia. Den är så pass påkostad att jag anser det värt. Sen rullar den typ 300 mil om året så det blir inte dyrt för den är avställd hela vinterhalvåret.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1446428
GoaGubben skrev:Japp underredet kvar. Jag lossade bara de fyra bultarna och lyfte stolen försiktigt för att dra förbi mattan. Ville inte koppla ur kontakterna till airbagen om det inte var nödvändigt.
Mja, då är det kanske möjligt att det är underredet som sitter lite snett på stolen, eller blivit snett på nått vänster. Jag har svårt att tro att infästningarna i karossen blivit fel, eller stolen i sig, så vida den inte varit inblandad i en olycka i sitt tidigare liv.
Kontakten till airbaggen kan du koppla ur, bara du kopplar bort batteriet en stund innan du gör det och har det urkopplat så länge kontakten är urkopplad. Då "vet" bilen inte om att den någonsin varit urkopplad, och sätter inga felkoder eller liknande :-)

Edit: just det, kollade på min bil ang. plastkåpan, och jo den tar nästan i dörren. Är väl kanske 1cm mellan dom, max. Får inte ner mitt korv-lillfinger mellan dom iaf :P
av Erik Å
#1446468
Panelen på dörren har en tendens att lossna med tiden, plastfästena som clipsen fäster i släpper från panelen pga åldrande uselt lim. Dessutom består panelen av en yttre och en inte del som separerar av samma orsak. Det hela sammantaget gör ju inte direkt att avståndet till stolen ökar med tiden.. :P
Edit: det är typ 5-6 mm glipa mellan förarstol och dörr på min bil, 7-8 mm på pass-sidan
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.