Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444633
Besiktigade gamla bettan, V70 enl signaturen nedan, och fick då godkänt på bl a bromsjobben (hurra).

MEN den gick inte igenom för yttre styrleden på höger sida var glapp. Dessutom är tydligen blinkers fram i fel färg på båda sidor helt plötsligt trots att jag inte rört dem på åratal?

Tänkte bara höra:
- blinkers, visst pratar vi bara om att byta glödlampor?
- yttre styrled, har aldrig bytt någon förut, men det verkar inte vara så svårt? Är det nödvändigt med framvagnsinställning eller räcker det med att "snurra samma antal varv vid montering som vid demontering", så att säga?
#1444645
Blinkers, fel färg - beror på att den gula lacken flagar bort från lamporna. Jepp nya lampor. Kolla i instruktionsboken att du köper rätt sort, har för mig att de har någon ovanlig kodning. Eller var det bakljusen som var superovanliga? :P
Yttre styrled är inte svårt om den inte har rostat fast helt. Kan ev behövas en spindelledsavdragare för att trycka ut konan ur spindeln.
Jag skulle kolla toe efter bytet, en enda tiondels millimeter fel och du kommer att slita ut däcken i förtid..
#1444692
vafförärdetpådetteviset skrev:Kalas, tack för svar!
Om man byter en sida i taget kan man göra så här:
Innan bytet, kolla exakt hur ratten står när du kör på raksträcka med minimal sidlutning i nollvind.
Efter bytet justerar du tills ratten är tillbaka i samma läge på samma väg. Då har du ganska exakt samma toe som innan, rätt eller fel ;-)
Lämna kvar muttern på konan när du ska pressa ur den, lossa bara ett par varv. Det blir mindre våldsamt då när konan väl släpper :-/
#1444696
Tack :-) Tänkte ge mig på det de närmaste dagarna, eventuellt redan imorgon. Byter på båda sidorna, när jag ändå håller på, liksom.

Tänkte räkna antalet varv och därmed få en grovinställning som inte bör vara alltför fel (?) och sen ringa på måndag och beställa tid för framvagnsinställning.

EDIT: Verkar som om de tar 1500 för framvagnsinställning här i Stockholm, inte så billigt direkt. /EDIT
#1444784
Tack alla för tips och råd, verkligen uppskattat :-D Kanske gör ett försök med att inledningsvis byta styrlederna redan idag. Ska fundera lite på hur jag gör med toe.

Har kollat tråden om toe-justering, det där verkar inte alltför komplicerat. Snyggt tänkt :-) Gillar hur skjutmåttet används, den var ny för mig.

Jag har 2 såna här hemma, undrar om det skulle underlätta att ställa framhjulen i dem, vad tror ni?
dollys.jpg
dollys.jpg (16.57 KiB) Visad 2040 gånger
Garagegolvet är betong och är ganska slätt. Man får kanske ändra dimensionerna på träställningen lite eftersom det inte går att komma lika tätt inpå hjulets däckmönstersida, så att säga.

Eller bara ställa hjulen med sidan mot kanten på resp dolly och sen mäta med tex stålmåttband eller laser emellan, men frågan är om jag får tillräcklig noggrannhet? Iden med dollys kanske bara komplicerar alltsammans i onödan?

Ju mer jag tänker på det så lutar jag åt att själv göra ett försök även med toe-justeringen. Är lite nördig, och gillar även tanken på att hands-on använda tejp och avläsa slitagemönster.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]