Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444193
Nu har jag kopplat om nya stereon till 3-vägsdelning och kopplat in främre diskanterna på egna utgångar. Jag tycker att ljudet är snällare mot öronen nu. Jag kopplade fram och tillbaka mellan nya stereon och SC-805 med fadern ställd på enbart framhögtalare och jag tyckte att det var väldigt lika ljud med delningsfrekvensen 4 kHz och dämpning -3dB på diskanterna. Jag ska testa detta ett tag och om det låter bra får jag väl skaffa separata delningsfilter så att jag kan koppla in bakre högtalarna också. Eller så byter jag ut högtalarna fram mot koaxial som som har inbyggt delningsfilter.
#1444316
Lucif3r skrev: ons 05 maj 2021, 17:52 Fast helt ärligt, högtalarna i x70 är faktiskt bra. Man lär allt gå upp lite i prisklass för att hitta något bättre.
Dedikerade delningsfilter låter vettigast i mina öron(pun intended). Vill man sen ha mer ljud kan man alltid skaffa ett slutsteg till dom :-)
Håller med. Volvo lade ner mkt jobb på ljudet i C/S/V70, det märks. Anpassade delningsfilter vore det bästa.
#1445450
Jag har inte hittat några billiga delningsfilter än tyvärr. Men jag har provat en inställning i stereon som låter en dämpa diskanten över en viss valbar frekvens och det gör en hel del skillnad. Jag har provat dämpa med -3dB och -6dB från 4 kHz och då blir diskanten betydligt mindre jobbig. Jag får se om jag gör nåt mer än detta för det är rätt ok nu.
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]