Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444373
Hehe, snyggt :-o

Jag är absolut ingen expert på detta specifika område och kanske tänker fel, men spontana reflektionen är att antingen är det spjället som verkligen rör sig sådär (av okänd orsak), eller så är det en kombination av att signalen (felaktigt) pendlar och får programvaran att försöka kompensera och orsakar de vilda spjällrörelserna. Det är rätt absurda svängningar som visas. Ungefär som med JAS i början. Ryckigt resultat för EPA-programvaran men inte för Volvo-pgmvaran som möjligen tål det bättre. Hur långt har bilen gått och är spjället bytt eller inte?
#1444382
Hej,

Bilen har gått 247xx mil.
Jag vet inte om spjället är bytt, har bläddrat igenom luntan med gamla papper och hittar inget.
Har tagit ett par bilder på vad jag tror är spjället :-)
https://flic.kr/p/2kWSpoR
https://flic.kr/p/2kWSpo5
Om det är den burken, så undrar jag om 21 2013 betyder mfd eller best-före :-D

Mvh
Jonas
#1444425
Hej igen,
Om spjället är tillverkat v.21 2013, så borde bilen då ha gått runt 22000 mil när det byttes (Nästkommande besiktning 2014).
Då är det inte särskilt gammalt mil-mässigt iaf.

Jag ska prova att tanka ner "original" igen och provköra 30blås.
Är fortfarande frågande till om företagets burk tog en backup av original mjukvara vid 1:a inkoppling, eller om det som i företagets burk kallas "original" egentligen är företagets generiska mjukvara.
Tänker att om det skulle vara en taskigt skriven felhantering, så kanske den finns även där..

Innan vi påbörjade detta var min uppfattning att bilen fint och rappt.
Med nuvarande A-traktor mjukvara upplever jag den som lite svårstartad och med lite ruffig gång när den är kall.

EDIT:
Värt att notera är att de ej svarat på mitt meddelande igår morse med SubMarines nerbrytning av felkoderna.
Då hoppet är det sista som överger människan, så kan det ju betyda att de eskalerat frågan internt och att någon försöker förstå vad som händer :-/ eller så har de tröttnat på att svara helt enkelt :bored:

Mvh
Jonas
#1444443
vafförärdetpådetteviset skrev: tor 06 maj 2021, 08:02Håller med. Är det BSR vi talar om, förresten? Vet bara att jag för egen del har lite erfarenhet av deras "kundtjänst". Enough said.
Deras e85-konvertering till min gamla Saab 9-5 -04 var en total katastrof iaf. Bilen gick emellanåt väldigt illa, och som vanligt var det inte programvaran som det var fel på utan något mekaniskt med min bil.

Efter massor av turer med dem sket jag i deras regler och lät läsa ut programvaran och analysera den på annat håll. Programmet var sådant att jag garanterat hade fått motorras med tiden. Tändningskurvorna var helt galna, alla skyddsfunktioner var i praktiken avstängda, gränsvärdena var ställda så högt att de aldrig skulle uppnås innan motorn var skrot.

Fixade en annan programvara istället, en hybrid av Saabs program för Aero-motorn och BioPower-motorn. Fungerade klockrent i flera år, inga felkoder. Avgasvärdena var klockrena, hade inbyggd spikdetektion och övervakning av tändningen i programmet med utläsning i realtid. Hade aldrig problem efter det, och några mekaniska fel fanns givetvis inte på motorn heller.

Men enligt BSR hade de omöjligt gjort något tokigt...
Förtroendet sjönk som en sten där!
#1444448
Jag har visserligen bara varit i kontakt med BSR en gång(men det räckte). Frågade om deras chip för 2.3T5 även fungerade på 2.0T5... Svaret jag fick var "vi har inte chip till den motorn"... Det var förf... inte det jag frågade! :bored:

Nu för tiden är jag dock lite mer insatt och vet att programvaran i 2.0 och 2.3 T5 är snudd på identisk :-D 2.0 har liiite aggresivare laddkurva än 2.3(för att kompensera den mindre slagvolymen), men det är försumbart och märks bara orginal vs orginal. 0-100 är identisk t ex, trots ~15hk/20nm mindre i 2.0an.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]