Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1443462
Hej, kul att ni finner mitt problem intressant.

Har nu fått ut detta av företaget i fråga:

Din bil har justnu dessa felkoder:
DTC Readout
Volvo - YV1LW56C8X2608436
0x50 CDM - Combined instrument
0x0001 Vehicle speed signal (VSS) Signal missing
0x0004 Fuel level sensor Signal missing
0x000D Communication, ECM Internal fault
0x7a ECM Bosch ME7 - Engine control module, ME7
0x510F Vehicle speed signal (VSS).

Tror inte att det är lådan som inte kan bestämma sig, men ska prova L läget kanske.
Om man kör utför backkrönet men jämn gas så startar beteendet vi 34km/h och slutar vid 25-27km/h.
Om man släpper gasen i nerförsbacken så startar varvtalet att pulserar vid 34km/h men då växlar det mellan 750-900 rpm och automaten greppar inte in. Om man försöker fånga upp med gasen när backen är slut startar rycka det OM inte hastigheten först sjunkit under 25-27km/h.
Detta sker varje gång och är reproducerbart.
Kan även trigga beteendet på plan väg genom att köra i 30, släppa gasen för en millisekund och ge gas igen..

Har ingen susning om koderna är gamla eller nya :-(

Inga problem med ABS konstigheter.

Provkört bilen igår med originalprogramvaran, och den är ok i mitt tycke.

Testat då även med farthållare o 40km/h (inte samma logik som fartspärren men iaf) ok.


Mvh
Jonas
#1443469
Min bil står på pallbockar just nu (lång historia) annars hade jag kunnat testa men hur är det: går det att ställa farthållaren så lågt som 30? Och isf köra med originalprogramvaran i samma nerförsbacke och se om problemen blir desamma som med a-traktorpgmvaran?

Dessa koder verkar vara nya jämfört med din första postning:
0x7a ECM Bosch ME7 - Engine control module, ME7
0x510F Vehicle speed signal (VSS)
0x0001 Vehicle speed signal (VSS) Signal missing
Det är klart, om inte hastighetssignal finns kan det säkert påverka...
#1443476
Exakt, därför testade jag med farthållaren o original mjukvaran. Min bild är att den inte går att lägga i förrän i 40km/h, gjorde det o testade att komma över krönet i en backe. Bilen gick ner på tomgång och fångade sedan upp snyggt o fint när hastigheten sjönk ner igen.
VSS antar jag står för typ Vehiclespeedsignal.
Tas den från ABS sensor? Isf. Vilken eller alla eller hur fasiken vet jag var jag ska börja grotta :-(

Som ni förstått är jag ingen superfena på bilelektronik direkt.

Någon som har tips på person eller verkstad i helst öster om Sthlm som kan assistera mot betalning?

Återigen stort tack för alla eran tid och engagemang!

Just det, jo verifierat under resan att jag Inte haft farthållaren aktiv..

Mvh
Jonas
#1443511
Om den fungerar som du beskriver det med originalprogramvara och farthållaren på 40 så har jag svårt att tro att den inte har koll på hastighetssignalen. Spjället verkar fungera också (möjligen med reservation för om resistansfilmen är sliten runt gaspådrag för 30 men inte för 40, känns inte så sannolikt).

Hade det varit jag hade jag precis som du börjat misstänka A-traktorprogramvaran. Skulle inte ha litat på de felkoder som firman får upp. Jag hade nog nollat alla felkoder, kört en sväng med originalprogramvara, avläst felkoder, kanske nollat igen och kört med A-traktorpgmvara samt gjort ny felkodsavläsning.

Är inte up-to-date på vilka felkodsläsare som finns att köpa idag och som kan användas på farmors bil, men det finns säkert andra här som vet. Tyvärr bor jag på fel sida om stan och sitter dessutom i karantän, annars hade jag nog kunnat hjälpa dig med avläsning. Lycka till :-)
#1443516
Har du en separat styrenhet med A-traktoranpassningen eller laddar du på ny mjukvara i din originalstyrenhet? Felkoderna på VSS är ju högst intressanta. Tittade lite i ECU dokumentation för Bosch ME7 jag har och det ser ut att vara en separat mjukvarumodul för hastighetsbegränsaren, så det kan vara därför det är olika om du kör med CC.
#1443523
vafförärdetpådetteviset skrev: fre 30 apr 2021, 15:15 Om den fungerar som du beskriver det med originalprogramvara och farthållaren på 40 så har jag svårt att tro att den inte har koll på hastighetssignalen. Spjället verkar fungera också (möjligen med reservation för om resistansfilmen är sliten runt gaspådrag för 30 men inte för 40, känns inte så sannolikt).

Hade det varit jag hade jag precis som du börjat misstänka A-traktorprogramvaran. Skulle inte ha litat på de felkoder som firman får upp. Jag hade nog nollat alla felkoder, kört en sväng med originalprogramvara, avläst felkoder, kanske nollat igen och kört med A-traktorpgmvara samt gjort ny felkodsavläsning.

Är inte up-to-date på vilka felkodsläsare som finns att köpa idag och som kan användas på farmors bil, men det finns säkert andra här som vet. Tyvärr bor jag på fel sida om stan och sitter dessutom i karantän, annars hade jag nog kunnat hjälpa dig med avläsning. Lycka till :-)
Tack och hoppas du snart får komma ur karantänen.

Mvh
Jonas
#1443525
@SubMarine: Det är inte en separat box, utan mjukvaran laddas ner i bilen.
Känns som om det sannolikt har med själva logiken för hastighetsbegränsning att göra.
Har ju själv ingen susning om vad som går att göra resp. inte i sådan mjukvara men skulle ju önska att den enbart går i nollmatningsläge som sagt. Har luftat mina tankar X ggr med företaget, men tyvärr har vi inte en dialog utan mer en monolog.

Det skumma (för mig) är att beteendet triggas vid 34km/h och är aktivt till 25-27km/h. Skulle förstå om det var problematiskt vid 30 prick.
Nu känns det som den går i någon slags fallback rutin eller liknande..

Mvh
Jonas

Ha en trevlig Valborg allesammans
#1443527
Om bilen anser att det är knas med hastighetssignalen så är felet troligen där... Hur ska bilen kunna reglera hastigheten ordentligt om hastighetssignalen anses felaktig? :)
Det kan mycket väl vara ett så pass "litet" fel att det inte känns i en "normal bil"(för, jag tror inte många här någonsin pressat sina bilar till 245km/h som orginalspärren ligger på..), men märks desto mer i lägre hastigheter samtidigt som den försöker begränsa.

Just 30km/h ligger ju dessutom precis inom 2a självtestet av ABS'en. Detta test görs dock bara en gång efter start, men det är fullt möjligt att den upptäcker ett fel då som den inte upptäckte vid första testet(direkt vid start).
Här skulle det nog vara en idé att även läsa ut felkoderna på just ABS'en, med en volvo-läsare så man får lite vettiga koder. ABS'en är lite lustig på så här gamla bilar, det är få läsare som förstår sig på den. Skulle kanske t om vara värt att åka till volvo och få felkoderna utlästa från dom... Kostar visserligen en slant, typ 800kr, men....
Hastigheten tas ifrån ABS'en på framhjulen på dessa vagnar, i första hand vänster fram med höger som referens(för att visa korrekt hastighet i kurvor där hjulen roterar olika fort). Den klarar sig med bara höger givare, men den visade hastigheten blir inte speciellt noggrann.
Det är ingen ABS-lampa som lyser? Om inte, kontrollera så den inte är ful-kopplad vilket tyvärr är alldeles för vanligt...
#1443530
Du kan prova att ställa in att visa momentanförbrukningen i färddatorn och se om det ibland kort dyker upp DISC när du upplever problemen med ryck. Det har jag själv upplevt när jag hade en dålig ABS-krans men ännu inte märkte några problem med ABS. I så fall är det extra indikation på att du tappar fordonshastigheten. Firmorna brukar lägga in logik för hur motorn ska begränsas om man tappar just fordonshastigheten, eftersom det utan åtgärd skulle innebära att hastighetsspärren försvinner om man t.ex. drar säkringen till ABS-styrenheten.

Hur långt öster om Stockholm bor du? Jag har eventuellt möjlighet att assistera med en felkodsutläsning med VIDA. Skicka ett PM om det är intressant :)
#1443574
Hej alla,
Jag håller tummarna för att det går att finna root orsaken.
Jag ska bara klura ut hur man PM:ar så kommer jag ta kontakt med dig SubMarine.
Tack Lucif3r för dina inputs, skulle vara kanon om det visar sig att det är fel på hastighetssignalen.

Vi har bytt hjullager och lite pryttlar i framvagnen under vintern, så vi har definitivt rotat runt där det kan vara tokigt.
Kollade då kransarna men det betyder ju inte ett smack i sammanhanget.

Mvh
Jonas

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]