Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444630
Det går inte att återlämna programvaran? Eller kontakta någon konkurrent och be att få gratis testa deras produkt under en dag? Funkar alternativprodukten har du ju ett starkt case.
#1444711
vafförärdetpådetteviset skrev:Eller kontakta någon konkurrent och be att få gratis testa deras produkt under en dag?

... Hur tänker du att det där ska fungera? Koda in en self-destruction kod i mjukvaran så boxen blir obrukbar efter 24h eller...? Hur kan konkurrenten lita på att personen återkommer och återställer orginalmjukvaran och inte bara kör därifrån och inte visar sig igen?
Det känns ju som en enorm risktagning för företaget. Har svårt att se att något företag skulle gå med på att ta en sån risk... Dom är ingen välgörenhet trots allt.
#1444778
Lucif3r skrev: lör 08 maj 2021, 17:51
vafförärdetpådetteviset skrev:Eller kontakta någon konkurrent och be att få gratis testa deras produkt under en dag?

... Hur tänker du att det där ska fungera? Koda in en self-destruction kod i mjukvaran så boxen blir obrukbar efter 24h eller...? Hur kan konkurrenten lita på att personen återkommer och återställer orginalmjukvaran och inte bara kör därifrån och inte visar sig igen?
Det känns ju som en enorm risktagning för företaget. Har svårt att se att något företag skulle gå med på att ta en sån risk... Dom är ingen välgörenhet trots allt.
Den enorma risken skulle bestå i att de möjligen mister en försäljning på 8k. Internkostnad för detta kanske 1.5k men troligen mycket lägre än så. Vinsten? Tja, når det hela offentligheten så "Firma X pgmvara fungerade inte men Firma Ys fungerade perfekt" - bättre reklamkampanj kan du inte få. För en i reklamsammanhang kostnad nära noll. Jag säger inte att de skulle behöva lägga upp en generell sån här rutin, men det borde inte vara omöjligt att få gehör för en enstaka insats.

Dessutom lär inte registrering av A-traktorn vara möjlig utan firmans intyg, så jag vet inte hur stor nytta man skulle ha av att åka runt med stulen pgmvara?

Spinner vidare: Vet inte hur nedladdning funkar idag, men om den helt styrs från firman skulle de i teorin kunna kräva att man tillhandahåller uppkoppling mot A-traktorn - när lånetiden är ute - för att ladda ned originalpgmvaran igen. Att det är rätt A-traktor verifieras med VIN. Och om man inte gör traktorn tillgänglig för nedladdning på utsatt datum kommer det en räkning för pgmvaran på posten. Man kan även koppla intyget tiil slutförd betalning. Utan betalning inget intyg. Borde vara fullt möjligt att skriva sådana låneavtal . Kan tycka att detta vore en utmärkt affärside som skulle kunna öka försäljningen eftersom kunden skulle känna trygghet i sitt köp. Try'n'Buy, liksom.

EDIT: Svarade innan jag hade scrollat vidare och läst det SubMarine skrev. Det finns tydligen redan liknande upplägg. Ett bevis på att iden nog inte är så dum :-) /EDIT
#1473743
Nu har vi slutfört omregistreringen och det blev LOH Electronics H-CAN som lösning.
Funkar fantastiskt bra och enastående support från dem.
Om jag hade vetat vilket träsk ECU omprogrammering (och firmorna verksamma i dem branschen är) hade jag gått den vägen direkt. Installationen klarar man om man är lite bevandrad i bilel enkelt.

Nu har vi nya problem istället.. Soppaläckage ovanpå sadeltanken... Jättemysigt.. droppa sub-frame etc. etc. :sick: :-( :sick:
#1473838
Kul att ni hittade en lösning till slut! :-)

Angående tanken så finns det en "genväg" där man kapar upp ett hål i plåten bakom ena baksätet och använder det för att komma åt t.ex. bensinpumpen. Ingen vacker lösning men finns många som tagit den. Googla lite så hittar du nog någon guide.
#1473973
Det är faktiskt löst.
Fick tag i en fantastisk meck och genom lite googling fick jag fatt på en bild av en nertagen tank, lite måttande och ett hål på vardera sida kunde vi ersätta det sönderrostade returröret över tanken (som driver injektorpumpen för x-tramsfer från vänster tankhalva till höger) med slang som vi lyckades dra samma väg som röret..

Så förtvivlan har nu övergått i lycka! :-) :-D
#1473984
Jonas108 skrev:Hej,

Jag och grabben håller på att konvertera farmors gamla V70 AWD aut -99 till A-traktor.
Efter att ha tillbringat vintern med att fixa till den rent mekaniskt, så har vi nu tagit oss till vad vi trodde den roliga delen..

För att göra detta har vi inhandlat en mjukvara för a-traktor konvertering av ett stort trim företag.
Problematiken vi har fått är att när man med jämn gas rullar i nerförsbacke och hastigheten överskrider 34 km/h så börjar bilen rycka enormt och varvtalet växlar mellan 750-1500 rpm vilket är extrem obehagligt. Det känns som om man trycker gasen i botten med 1-2s mellanrum och det slår i transmissionen.
Beteendet upphör först när hastigheten sjunker ner under 27-25 km/h.
Om man släpper gasen istället när nerförsbacken börjar så kommer samma problematik men då växlar arvtalet mellan 750-900 rpm (vilket inte märks då automaten inte driver). MEN om man då försöker fånga upp bilen INNAN farten sjunkit ner under 27-25 km/h, så startar ryckigheten enlig övre exemplet igen.
Enligt företaget så har ingen annan denna problematik.

Enligt dem har de kunnat läsa ut följande felkoder, kan någon av dessa ha inverkan?:
DTC Readout
Volvo - YV1LW56C8X2608436
0x50 CDM - Combined instrument
0x0004 Fuel level sensor Signal missing
0x000D Communication, ECM Internal fault

Tacksam för all input, då pappan sitter i en dålig sits.

Motortypen är B5254T

Mvh
Jonas
Som tidigare sagts. Traktorns motorvarv i kombination med hastigheten bryts när hastigheten blir över "tillåten"

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]