Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Shlock
#1442803
Hej,

Jag undrar hur många bar jag bör ha i mina sommardäck som är 215/45R17 91Y. Hur listar man enklast ut, för framtida referens, hur många bar ett däck bör ha?

Mvh
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1442824
Henkan skrev: sön 25 apr 2021, 16:44 Sådana uppgifter står i bilens handbok.
Just den dimensionen kanske inte finns i handboken?
Men oavsett, 2,8-3 bar funkar fint.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1442856
Shlock skrev:Hej,

Jag undrar hur många bar jag bör ha i mina sommardäck som är 215/45R17 91Y. Hur listar man enklast ut, för framtida referens, hur många bar ett däck bör ha?

Mvh
Du utgår ifrån originaltryck, sedan kan du jämföra luftvolym i det nya däcket jmf med det gamla och öka på trycket motsvarande volymminskningen. Slutligen om du har gått upp i lastindex så kan du sänka trycket.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1443869
Det är väl ett ganska omständligt sätt?
Vad rekommenderar Volvo? Finns en tabell i tankluckan, kolla där.

Volvo rekommenderar 2,5 bar för 205/50-16, man kan utan problem öka 10% (2,7-2,8 bar) för lite bättre bränsleekonomi. För 215/45-17 kan man öka på lite till, så om 16" ligger mellan 2,5-2,8 bar kan 17" ligga mellan 2,8-3,0 bar.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1443937
MarcusJ skrev:Det är väl ett ganska omständligt sätt?
Vad rekommenderar Volvo? Finns en tabell i tankluckan, kolla där.

Volvo rekommenderar 2,5 bar för 205/50-16, man kan utan problem öka 10% (2,7-2,8 bar) för lite bättre bränsleekonomi. För 215/45-17 kan man öka på lite till, så om 16" ligger mellan 2,5-2,8 bar kan 17" ligga mellan 2,8-3,0 bar.
Verkligheten är sällan okomplicerad... Jag förstår att det är lättare att skjuta lite antaganden om däckstryck från höften som tex att ett 17" ska ha högre tryck än ett 16", men någon sådan koppling finns inte... Och att köra runt med 3 bar är inget man rekommenderar.
av Rådlös
#1443939
ThomasT: Du har helt rätt! "Verkligheten är sällan okomplicerad... Jag förstår att det är lättare att skjuta lite antaganden om däckstryck från höften som tex att ett 17" ska ha högre tryck än ett 16"! "

Traktorer som kanske har en meter i fälgmått brukar ha omkring 1 Bar i däcktryck. :-o
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1443952
ThomasT skrev: mån 03 maj 2021, 10:09 Verkligheten är sällan okomplicerad... Jag förstår att det är lättare att skjuta lite antaganden om däckstryck från höften som tex att ett 17" ska ha högre tryck än ett 16", men någon sådan koppling finns inte... Och att köra runt med 3 bar är inget man rekommenderar.
Jasså?
Då kan du ju presentera en allmängiltig matematisk formel, så vi allesammans kan göra precis exakt rätt. I teorin.

Upp till 3 bar, beroende på däck och körförhållanden, är inga som helst problem i 215/45-17. Men 2,8 bar är kanske bättre. Allt beror på omständigheterna.

Blir trådskaparen hjälpt eller inte?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1443954
Rådlös skrev: mån 03 maj 2021, 10:23Traktorer som kanske har en meter i fälgmått brukar ha omkring 1 Bar i däcktryck. :-o
Vilket beror på att traktordäcken är tämligen annorlunda, och traktorn körs under diametralt annorlunda omständigheter. Dubbelt så högt tryck i traktordäcket skulle inte vara farligt, men det skulle göra traktorn intill okörbar på en åker. Snacka om att jämföra äpplen med bananer...
Volvo v60 2022 plåtskada

Hade det varit min bil hade jag inte varit nö[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]