Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1442588
Jag tänkte beställa nya nummerplåtar eftersom de gamla börjar bli lindrigt sagt lite bleka :-)
Men numera finns tydligen bara de längre EU-plåtarna att beställa (520mm i stället för 480) så de kommer inte att passa i de gamla skylthållarna.
Har kollat skylthållarna man kan köpa på Biltema, Jula, Mekonomen mm och de är lika smäckiga plastkonstruktioner allihop. När skylten inte sitter i så är de hur sladdriga som helst.
Åtminstone fram skulle jag vilja ha en tunn metallhållare ungefär som den gamla. Någon som har sett om det finns sådana någonstans? Bak skulle plast fungera förutsatt att den är någorlunda stabil. Vill dock inte lägga ut flera hundra per skylthållare. Skroten lär väl inte vara något alternativ eftersom 520mm-skyltarna verkar vara relativt nya.
Man kanske skulle kunna såga upp gavlarna på hållaren fram och låta skylten sticka ut 15mm på vardera sidan?
Tips mottages tacksamt :-)

Den enda plasthållaren utan fet reklamlist nertill, som jag har hittat är den här: Ser dock lika sladdrig ut som alla andra.
skylthållare.JPG
skylthållare.JPG (29.01 KiB) Visad 2052 gånger
av Erik Å
#1442873
Vad dum jag känner mig.. hur får man in skylten i hållaren om den har U-vikta kanter runtom? :-/
Eller ska skylten monteras med genomgående skruv i hållaren som bara är typ en "balja" utan U-formade spår runtom?
Går inte att se i bilden, jag får nog mejla och fråga
Nya nummerplåtar är i alla fall beställda!
skylthållare_rvs.JPG
skylthållare_rvs.JPG (5.61 KiB) Visad 1957 gånger
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1442877
Erik Å skrev:Eller ska skylten monteras med genomgående skruv i hållaren som bara är typ en "balja" utan U-formade spår runtom?
Går inte att se i bilden, jag får nog mejla och fråga
Troligen sa hela skiten sitta fast med skruvarna ja. Skruvhålen i de där stämmer troligen inte med bilens hål. Har ingen egen erfarenhet av de där. Blir säkert att borra nya hål i hållarna som stämmer med bilen.
BTs hållare vet jag hur de är fick kapa min nya skylt på höjden för att den skulle passa i BT hållaren :bored: .
Skiten skramlar även när jag stänger luckan.
av Erik Å
#1442973
robinb3rgsten skrev: mån 26 apr 2021, 13:42 Kör utan hållare istället. Sätter mina med dubbelhäftande tejp bara
Det var också en variant, ska fundera på det. Gäller att hitta en tejp som inte mjuknar när bilen står i solen?
Ringde Volvo/Rejmes, de har numera bara 30-kronors plasthållare (antar att det är Rejmes-reklam på dem), 12mm tjocka
Kan lika gärna köpa Julas 19-kronorsvariant och spraya över Jula-reklamen med svart färg då.. :-D Exakt samma hållare men utan reklam kostar 60 kr!
av Erik Å
#1444337
Det blev Vparts hållare fabrikat Alti Giri. Ser rätt okej ut men jag kanske ändrar mig efter monteringen :-D
Notera citatet som är präglat i plasten inuti hållaren:
citat.jpg
citat.jpg (172.79 KiB) Visad 1654 gånger

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]