Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av triumph00
#1442284
Har sökt men hittar inte något, men frågan borde ju vara ställd tidigare

Gäller en S70 - 99 och det är 2,5 motorn. Det är alltså en tidig 99:a, men är egentligen en 98:a (har vajerstyrt gasspjäll och det enklare elsystemet)

Har bytt kamrem på 740/940 tidigare

S70 har förstått att man lossar inner skärmen på högersidan och gör en del därifrån
Men hur är det med alla viktiga inställningar på dreven?
Har läst på sidan, att 20 ventilersmotorn, skall man låsa motorn, men min motor har väl bara en kamaxel (?) och inte har någon justerbar kamaxel

Någon får gärna ge mig tips och info
av SubMarine
#1442286
Du har två kamaxlar samt att kamdreven har en viss justermån mot kamaxeln vilket gör att man inte kan lita på markeringarna på kamdreven för att verifiera inställningen av kamaxlarna mot vevaxeln. Du har dock inte variabel ventil timing (VVT).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1442350
Kamdreven är justerbara bortåt 2 kugg vardera, vilket är mer än tillräckligt för att skrota motorn. Dessutom kommer kamaxlarna flytta på sig när man spänner remmen om man inte låser kamaxlarna i bakkant, vilket betyder att det är jävligt svårt, om inte t om omöjligt, att få det 100% rätt utan rätt låsning.
av SubMarine
#1442373
Nej, den enda markeringen du kan lita på är den på vevaxeln. Du kan ju självklart göra egna markeringar på kamdreven när du ställt motorn på märket vid vevaxeln. Nackdelen med den metoden är då att du i bästa fall får ihop det lika dåligt som det var innan :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1442394
Precis... Det är alldeles för ofta det görs vad jag vill kalla tattarbyten, dvs utan att använda tolkar... Folk *tror* det blir rätt, och visst kan man få det hyffsat rätt, men 100% kommer det aldrig bli - vilket det blir med tolkar.

Och du har som sagt ingen aning om hur fel dom står idag...
Kammarna på min V70 stod f.ö. en halv kugg fel vardera.... Efter korrekt nollning och låsning så både sjönk bränsleförbrukningen och bilen blev märkbart piggare. Plus att det känns jävligt skönt att veta att allt är 100% ;-)
av SubMarine
#1443382
6500 pengar för kamremsbyte tyckte jag lät dyrt, vad ingår? Nu var det nästan 10 år sedan jag lät verkstad byta sist men då kostade det ca 4500 kr inkl vattenpump. Byter numera själv istället.
av triumph00
#1443453
Det är en lokal Volvoverkstad och själva kamremsbytet kostar 4200 inkl hjälpremmen
Vill man byta vattenpumpen tillkommer 2300

Jo - håller med, det är dyrt

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]