Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1443098
Jag fick ta hela vägen förbi alla hålen med slipmaskinen. Är mina skit ok från kina lika tunna i gjutningen vid hålen är det inte mycket kvar där. Sen kom jag just på att det var en liten tryckluftsdriven slipmaskin med slipstift jag körde med tror inte det gått med en vanlig vinkelslip pga storleken. Är det nån mer som råkar på det här avråder även jag från att slipa i oket.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1443136
Jag köper ofta reservdelar på AutoDoc m.m.
Men jag undviker deras billigaste grejer, brukar välja välkända märken som ändå kostar ca hälften av samma delar här hemma. Då får man riktigt bra kvalitet för vettigt pris.
Användarvisningsbild
av drlecter
#1443174
Instämmer med MarcusJ. Brukar också beställa en del från Autudoc. För ca 4 mån sen beställde jag hjullager och bytte fram till en s60. Fabrikat Ridex. Bilen har gått under 100 mil sen dess. Bägge hjullagren är glappa. Garanti ärende är påbörjat nu hos Autodoc. Så beställ aldrig Ridex hjullager!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

#1443197
Intressant, ska hålla det i minnet. Det är nog helt klart så att jag lät snålheten bedra visheten vad gäller bromsoken bak. Såg just att det var Ridex hjullager bak också. Och bromsskölden på vänster sida som passade så illa var också Ridex. Har dock bara hunnit montera hjullager, sköld och (nä, vissst ja, inte ok) på vänster sida.

Ja, kanske skulle man köpa något annat fabrikat till höger sida då... Suck.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1443324
Har köpt hjullager från AutoDoc flera gånger. Alltid valt SKF eller FAG, och aldrig haft några bekymmer.
Bromsskivor brukar jag välja Brembo eller Zimmerman, inga problem där heller.
Senaste köpet var tändkabelsats (Magneti Marelli, 330 kr) och tändspole (Hella, 350 kr) till S70:n, samt bränslefilter till V70 D5:an (Valeo, 130 kr).
Inga kvalitetsbekymmer, men ändå billigare än Biltema.
#1443519
Tänkte jag skulle uppdatera lite, här ser ni ett icke-Ridex ok monterat och klart.
1small.jpg
1small.jpg (63.04 KiB) Visad 277 gånger
Nu snurrar det fritt.

Återstår att se hur det går med min begäran om återbetalning...

Vet inte om jag ska våga mig på att montera de Ridex-produkter jag köpt till höger bak (hjullager och ok). Måste fundera. Vill inte fastna mitt i som det blev denna gång. Kanske försöker jag returnera dem och köpa nya på annat ställe.
av Erik Å
#1443580
Viktigt (förutom att skivan får plats) är att kolvarna verkligen hoppar tillbaka en halv millimeter då bromstrycket försvinner. Så gör inte alla piratok :oops:
Går att kolla med tryckluft på nippeln innan man kopplar in hydrauliken.. men ha träklossar eller nåt emellan så inte kolvarna hoppar ur :P
#1443654
Erik Å skrev:Viktigt (förutom att skivan får plats) är att kolvarna verkligen hoppar tillbaka en halv millimeter då bromstrycket försvinner. Så gör inte alla piratok :oops:
Går att kolla med tryckluft på nippeln innan man kopplar in hydrauliken.. men ha träklossar eller nåt emellan så inte kolvarna hoppar ur :P
Bra tips, visste inte om detta problem för piratok. Hann dock innan jag läste ditt inlägg justera handbromsen, sen koppla in hydrauliken och lufta. Hjulet snurrade rätt fint efteråt så jag hade nog tur denna gång. Men ska hålla tipset i minnet till nästa gång. Kunde efter luftningen också konstatera att nya bromsrörskoningen inte läckte, hurra.

Jag brukar förresten använda dubbel uppsättning utslitna belägg isf träkloss, funkar det också. Gillar att de hålls på plats av låspinnarna. Vid några tillfällen har jag även använt bromskolvsverktyg för att hålla emot.

Kan också berätta att reklamationsavdelningen på den tyska firman är en riktig plåga. Formalistiska och stelbenta. Fyll i dokumentet en gång till, ta fler foton, osv. Tanken är väl att man ske ge upp till slut. Funderar på att kräva konsultarvode för extratiden jag tvingas lägga ner pga deras tjafsiga rutiner, då kanske det blir fart på dem.
#1444790
Lite återkoppling: fick bromsarna med beröm godkända i besiktningen. Den trevlige besiktningsmannen använde faktiskt ordet "Perfekta". Tyvärr fanns det andra saker som behövde åtgärdas men det är en annan historia.

Den tyska firman ringde igår och meddelade att de återbetalar till mitt paypalkonto men att det skulle ta upp till en vecka för pengarna att nå fram. Ska bli intressant att se hur det går. Om pengarna verkligen kommer fram känns det hela betydligt mer seriöst än vad jag inledningsvis tyckte.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]