Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1442061
För: priset

Emot: leveranstiden, samt... (se bif foto på mitt nya tjusiga bromsok vänster bak).
IMG_20210420_134206.jpg
IMG_20210420_134206.jpg (408.13 KiB) Visad 1542 gånger
IMG_20210420_134231.jpg
IMG_20210420_134231.jpg (458.49 KiB) Visad 1542 gånger
Halvorna är så illa sammanfogade att den ena tar i sidan av bromsskivan, som inte längre snurrar.

Synd att grejerna blivit liggande ett tag. Ska bli intressant att se hur den tyska firman hanterar reklamationen. Visst kanske man kan ställa sig med vinkelslipen och försöka ta bort en del material men det känns sådär när det handlar om bromsar.
#1442076
Det där känner jag igen. Men det ser fan värre ut på ditt än vad det gjorde på mitt.
Min skiva tog i på nästan samma ställe lite längre ned men det gick att snurra iaf det slipade jag ner o det kändes ju inget vidare. Det var ett Stark eller Maxgear ok högersida. Vänster fick jag svetsa på nåra mm på beläggen för det oket var lite för stort så det slog när man bromsade.
#1442079
Hur slipade du? Om reklamationen inte accepteras funderar jag på att antingen bita i det sura äpplet och köpa på BT, eller bara för skojs skull testa att slipa. Delade du på oket? Använde du vinkelslip eller har du riktiga maskiner? Är det massivt gods där eller riskerar man att slipa ner till bromsvätskan?

Vad gäller pirat och passform ska vi förresten bara inte ta-a-aala om bromsskölden på vänster bak. Den såg fin ut såvitt jag kunde bedöma mot den gamla rostiga halva som satt kvar, men hej vad jag bedrog mig. Fick gå lös på den med plåtsaxar innan vare sig nya eller gamla oket gick att provmontera. Å inte fan skickade de med rätt mutter till hjullagret heller. Ändå är allt kollat mot OEM- resp originalnummer.

Bromsrörskonaren verkade iaf fungera :-)

Har nog startat upp lite för många parallella små projekt, men det finns en fördel: när bromsoket strular kan jag passa in stötfångaren bak.

Oket var förresten ett Ridex.
#1442090
vafförärdetpådetteviset skrev: tis 20 apr 2021, 18:11 Hur slipade du? Om reklamationen inte accepteras funderar jag på att antingen bita i det sura äpplet och köpa på BT, eller bara för skojs skull testa att slipa. Delade du på oket? Använde du vinkelslip eller har du riktiga maskiner? Är det massivt gods där eller riskerar man att slipa ner till bromsvätskan?

Vad gäller pirat och passform ska vi förresten bara inte ta-a-aala om bromsskölden på vänster bak. Den såg fin ut såvitt jag kunde bedöma mot den gamla rostiga halva som satt kvar, men hej vad jag bedrog mig. Fick gå lös på den med plåtsaxar innan vare sig nya eller gamla oket gick att provmontera. Å inte fan skickade de med rätt mutter till hjulnavet heller. Ändå är allt kollat mot OEM- resp originalnummer.

Bromsrörskonaren verkade iaf fungera :-)

Har nog startat upp lite för många parallella små projekt, men det finns en fördel: när bromsoket strular kan jag passa in stötfångaren bak.

Oket var förresten ett Ridex.
Nej jag delade inte oket jag slipade ned den halva som tog i skivan med en vanlig vinkelslip.
Hur mycket man kan ta innan det går hål kan jag inte svara på. Jag har aldrig delat på ett sånt där ok så hur tjockt godset är vet jag tyvärr inte. Hade jag haft ett bättre läge hade jag försökt lämna tillbaka skiten. Resten av det du nämner känner jag med igen :bored: .
Användarvisningsbild
av Nexus
#1442102
Hur kan de inte godta en reklamation när oket inte passar på skivan för det är renoverat i litauen :-D.

Jag köpte på biltema och de passade perfekt.
#1442108
Jo det kan man tycka. Jag tycker personligen att den där bilden talar för sig själv. För bilder sa de ha vid en reklamation.
Jag hade redan målat mina o så. Sen så var det tvunget att skiten skulle dit på stört i mitt fall :bored: .
#1442157
Nexus skrev:Hur kan de inte godta en reklamation när oket inte passar på skivan för det är renoverat i litauen :-D.

Jag köpte på biltema och de passade perfekt.
Jag beställde i slutet av juli förra året, host host...lite pinsamt. Men leveransen dröjde, och blev sen liggande hemma för att Corona kom ivägen, samt att jag såg när jag började kika lite närmare att det behövdes en ny sköld också. Dessutom satt bromsrörsnippeln något förb...at. Så jag misstänker att det kan bli svårt med reklamationen, även om de säger sig lämna 2 års garanti.

Överväger definitivt att dra iväg till BT, bilen står på pallbockar och är i vägen som det är nu. Har egentligen inte tid att vänta kanske 3v även om reklamationen går igenom.

Kanske delar jag på gamla oket för att se om det kan renoveras, och inte minst för att se hur mycket jag kan slipa på det nya, om det skulle bli aktuellt.
av volvo94
#1442178
Kan du bevisa att det var fel på en sak från "fabrik" så tror jag du t. o. m har tre år rektid på dej.
Så ta bra bilder och mejla dom innan du börjar göra att slippa eller något för då är det ju kört.
#1442477
Har nu till slut fått formuläret som tydligen måste användas och har just skickat in det plus foton, ska bli intressant att se vad de säger.

Kikade lite på sprängskissen och det ser faktiskt ut som att det är massivt gods på just det ställe där man skulle behöva slipa om nu inte garantiärendet går igenom. Inget som jag egentligen vill hålla på med, men de hade förmodligen vid "tillverkningen" (läs renoveringen, snarare) kunnat fixa till det här problemet och därmed kunnat skicka ut ett acceptabelt bromsok till kunden. Jag kollade på det andra "nya" bromsoket på höger bak och det ser ut som om de har slipat på ungefär motsvarande ställe. Kanske missade de bara att göra det på mitt vänstra ok.
bromsok.jpg
bromsok.jpg (13.14 KiB) Visad 1335 gånger
#1443044
Blir lite OT här, men bara på kul klöv jag gamla oket.
ok2.jpg
ok2.jpg (91.57 KiB) Visad 1191 gånger
Det finns en del att slipa på längst ut, vid röda pilen, men redan vid de två yttre av de fyra bultar som håller ihop oket finns det i princip ingenting att ta av. Kommer inte att ge mig på att fumla runt med vinkelslipen där.

Jag har resignerat på alla formalia, orkar inte vänta, så jag har beställt ett ok av en firma med lager i Sverige. Kommer att begära återbetalning av tyska firman.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]