Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440804
Hej alla kunniga.
Sitter här och funderar på om jag ska renovera mina bromsok bak eller köpa nya?

Märkte igår att skydds damasken är helt borta på oket höger bak. Tjärvar som satan. Men lyckades få liv i den med hjälp av en mindre polygrip. Så nu går den rätt okej. Köpte ny monteringssats på Biltema då de gamla var för dåliga med grova repor och skador.
Bild

Så dem byttes på bägge sidor bak samt smorde upp samtliga kolvarna med bromsoksfett.
Men upptäckte att på en av kolvarna var det en grövre repa/skada på, så det lutar åt nya bromsok bak.

Frågan är då vilket fabrikat är bäst ?
Känner till Brembo, Ate, Bosch, TRW sedan tidigare och dessa kostar också en hel del om man jämför med de billigaste.

Är Ridex, Stark, Mapco...etc sämre eller är de lika bra som de "premium" fabrikaten? Är det något fabrikat man absolut INTE bör köpa? Biltemas bromsok är de bra eller är de bara en i mängden av de billigaste? Trots allt jag har tittat på Autodoc så upplever jag Biltemas dyrare än vissa bättre märken.

Vparts brukar jag handla från när det gäller övriga reservdelar, ser att de också har bromsok för ett rimligt pris. Vilket fabrikat säljer de eller är det deras egna?

Dela gärna med er varför ni gillar samt inte gillar ett visst märke.

"Värt kanske att notera att samtliga bromskivor och belägg är från Brembo och monterades för ca 1,5 år sedan och är lika fina som de var från dag ett"

Tackar på förhand.
#1440805
Det trista är att märkesoken (TRW, Bosch m.fl) i allmänhet är renoverade. Och sådana rostar enligt min erfarenhet fast ännu fortare än nytillverkade. (problemet är störst på bak-oken). ATE är galet dyra..
Köpte Biltemas ok för ett antal år sedan och de fungerade halvbra men nu har de gått över till samma smäckiga kinafabrikat som skruvats "noname". Köpte ett par men lämnade tillbaka dem..
Det slutade med att jag shoppade ett par A.B.S. ok från Mekster som hade rabatt just då, annars hade det blivit från Trodo.
Dessvärre sitter de inte på bilen än utan ligger kvar i sina kartonger så jag kan inte utlåta mig om funktionen. Ser dock blanka och fina ut där de ligger i sina kartonger ;-) Jo de har faktiskt varit ute i garaget för trycklufts-kolvåtergångstest med godkänt resultat! :-D Skälet till att jag valde just dessa var att de säljer renoveringssatser under eget namn, jag inbillar mig att det funkar bättre med ren-sats och ok av samma fabrikat.
Mer diskussion viewtopic.php?f=16&t=160870&start=10#p1424121

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]