Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440554
Har just varit igenom att riva av bakre stötfångaren på min V70 I -00. Den hängde på ena sidan eftersom ena bärjärnet var totalt sönderrostat. Att få loss stötfångaren var något av en mardröm eftersom de två bultarna som fäster den till bärjärnen var fastrostade och jag inte ville använda vinkelslipen i mitt trånga varmgarage. Det slutade med att jag med bågfilsblad sågade av bultarna nedtill, sen med rörtång bände/rätade ut bärjärnet nedtill så att jag med kofot kom åt att bända ut stötfångarens balk en smula i nederkant och sedan lossa bärjärnens 4 bultar till karossen. Trots att allt detta var loss var det sen ändå ett rent elände att vicka ut stötfångaren eftersom jag har fast monterad dragkrok och var ensam. Kommer tyvärr att få bättringslacka på några ställen efteråt.

Nu sitter jag som bäst och funderar på återmonteringen (så dags att tänka på det nu, men men...).

Är det någon som har tips på hur man enklast får till höjd och sidoläge så att det blir rätt första gången? Dragkroken gör allt så komplicerat så jag vill helst slippa plocka av och på stötfångaren en massa gånger.

Tips på vilka popnitar som ska ersätta de 6 vid skärmkanterna? Dimensioner? Det verkar vara någon sorts special med gummitätningar runtom. Såg tips om dessa i en annan tråd, är de bästa alternativet?
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000032460


Kommer att ha fett eller kopparpasta på bultarna om man någonsin skulle behöva göra om det hela.
#1440638
Innan man lossar de u-formade plåtkonsolerna från balkarna på bilen så bör man märka ut på konsolerna exakt var bultskallarna (eller rättare sagt ytterkanten på brickorna) ska sitta. Hålen är rätt stora för att ge justermån. Jag gjorde så men märkningen försvann ju när jag målade konsolerna, det blev ett antal provmonteringar innan springan mellan stötfångare och kaross blev någorlunda ok.. :bored:
Stötfångaren går att få över dragkroken utan våld men den ska tippas på precis rätt sätt.. Krävs lite övning innan man kommer på tricket ;-) Minns att volvoverkstan rekommenderade montering i varmt väder för att plasten ska bli följsammare och minska risken för sprickor. Men som sagt, med rätt tipp-manöver så behövs inget våld
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1440639
Jadu... Det där var en av dom enda processerna jag var tvungen att erkänna mig besegrad och be om ett par händer till... Jag lyckades inte, hur envis jag än var, att få dit stötfångaren med tillhörande bultar, få det i spår med skenorna och dragkrok i vägen, själv. Även med 4 händer så var det ett halvt h-e att få dit eländet :-(

Ang. popnitar så standard 4.8mm funkar, eller 5mm plast-nitar. 4.5mm *bör* fungera, men lämnar ingen garanti på det påståendet.
Jag, likt många, kör bara med helt vanliga popnitar, inga fancy-nancy plast-draperade nitar som kostar 10x mer.
#1440641
Nitarna med plastöverdrag är till för de punkter där innerskärmarna ska poppas mot plåten. Plast mot plast ska ha 4.8mm (eller 5mm) aluminiumnit.
Jag vågar inte dra tills sprinten går av med tanke på att plasten är gammal och spröd. Dra tills det sitter bra och kapa sen sprinten med dremel, bågfil eller nåt..
viewtopic.php?f=16&t=155585&p=1376983
#1440707
Tack för svaren och även tipsen om popnitarna :-) Skönt att höra att det är fler som tyckt det var bökigt. Jag får försöka träna på tippmanövern :-D Tror ni det skulle fungera att skruva fast bärjärnen på balken och sen mha medhjälpare tippmanövrera in hela härligheten, justera in allt på rätt plats, och märka ut var bärjärnen ska sitta mot karossen? Kanske försiktigt stötta med ett par garagedomkrafter medan man märker.

Nästan så jag ångrar att jag satte igång med detta, men skam den som ger sig.

Sitter även och leker med tanken på att montera någon liten offeranod för att slippa mer korrosion på balken. Antar att det blir ett härligt galvaniskt element med en alubalk fylld med blöt smuts, och fäst med bärjärn i plåt. Det regnade ner sammanlagt en halv hink med damm, grus och rost när stötfångaren lossades, och ändå såg bilen helt ren ut undertill... Ska spola rent stötfångaren ordentligt invändigt innan återmontering.
#1440741
Njae du får nog skruva dit bärjärnen på bilen först. Sen hållas på o jävlas till det sitter rätt.
Liksom tidigare talare rekar jag en medhjälpare annars kommer du få ett spel på skiten.
Har gjort den här operationen samtidigt när jag och polare satte upp ett annat drag. På min V70 1.

Edit testa din ide med kan ju funka jag testa aldrig den. men som sagt medhjälpare är ett måste hur du än vill göra.

Du fixar det här fick du dän skiten är du helt klart kapabel o få dit grejorna igen.

Lycka till.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1440760
Tack för uppmuntrande ord :-)

Börjar nästan leka med tanken på att göra enligt min första ide och sen kompromissa lite med min motvilja mot heta arbeten i garaget, och testa att dra dit ett par loppor på varje bärjärn när stötfångaren manövrerats i rätt position. Sen skruva loss balken från bärjärnen, tippmanövrera loss stötfångaren och därefter kolla om hålen för bärjärnen linjerar med muttrarna i karossfästena. Gör de det så bara skruva fast bärjärnen ordentligt, dremla loss lopporna, och hammerite-måla där dremeln farit. Därefter göra mitt livs sista tippmanöver.
#1440839
Hej! Hur går det för dig med kofångare? Tänkte berätta här hur jag gjorde.

Jag har just gjort den här operationen på min 850. Den fick bra att veta förra gången på besiktningen. jag bytte också dragkroken vars bärram hade rosthål. Jag pratade med min lokala volvoskruvare (egen verkstad) han sa att det är ett h-vete att ta bort kofångaren. Jag köpte då en beg kofångare för 400 kr hos den lokala skroten. Jag sågade med fogsvans och vinkelslip o sen var det lätt att ta bort kofångaren.

Därefter tog jag bort dragkroken och dit med en ny. Men jag satte inte dit själva kroken utan bara ramen. Kroken som sitter med 2 skruvar sätter jag dit efter att kofångaren är monterad.

Satte dit bärjärnen, på hur jag minns att de gamla satt. Jag hade pallat upp med däck o skiva så att att jag hade ungefär rätt höjd på kofångaren. Då var det lätt att skjuta den fram o tillbaka. På höger sida blev det rätt från början, på vänster fick jag justera lite.

Sen dit med kroken o sätta dit kontakten för elen. Klart! Jag utförde arbetet ensam.

Så en lösning för dig kan ju vara att du skruvar bort själva kroken och sätter dit den efter montering av kofångaren.

Med vänlig hälsning, Bengt
#1440848
Hej Bengt, smart lösning, dels att ta det i den ordningen, dels det där med däcken och skivan :-) Jag hade egentligen tänkt slippa ta bort dragkroken - med gamla bilar tycker jag att det brukar bli mer problem ju mer man river - men har det helt klart i bakhuvudet som en sista utväg. Det borde bli mycket lättare med kroken demonterad.

Kommer att göra ett försök med tippningsmanövrar någon av de närmaste dagarna. Ska måla lite rost först. Har andra saker som tyvärr stjäl rätt mycket tid just nu, så det går inte så fort. Eller också är det ett ålderstecken :-D

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]