Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440874
Bultarna 2st som håller själva kroken på resten av draget brukar sitta som satan om draget är beggat. Jag skulle lossa dem från mitt gamla drag men bultarna gick av trots att jag värmde med riktiga gastuber samt försökte knacka ur dem jag gick bet. Har du ett nytt drag är det skillnad om de inte är limmade förstås. Men Volvo själva
avråder att hållas med de bultarna på deras original drag (Brink) trots att det är nytt.

Jag fick ta fram stora vinkelslipen o kapa kroken det gjorde inget eftersom hela skulle bytas ändå. Höll även en tjock pappskiva över för att sprutet inte skulle träffa bilen. Enhandsfattning på vinkelslipen som jag hade rekas inte
Att röra de bultarna om det inte är helt nödvändigt avråder jag ifrån. Det kan skapa möe jobb det :bored:
#1440991
Det står nog så på alla drag skulle jag tro. Det är samma varning på biltemadrag, att kulan absolut inte får lossas för då sabbar man skruvförbandet. Dom bultarna anses vara engångsbultar, dvs om man nu prompt ska bort med kulan måste man byta bultarna till nya.

Känns ju lite lagom smålöjligt att det är så himla viktigt och farligt på svenska(EU?) drag, medans dom på andra sidan bäcken drar typ 4 ggr mer än vi någonsin för göra, med drag byggna av 1mm plåt...(lite överdrivet, men poängen är den samma).
#1441416
Hej, har nu provmonterat ensam utan problem. Bra tips om tippningsmanövern, tack vare det visste jag att det bara gällde att hitta rätta vinkeln, så efter en del fnulande gick det galant att få den på plats. Tror att det kanske blev lite enklare eftersom jag hade plockat av ändröret som var sönderrostat och ändå skulle bytas. Nu väntar lite rostskyddsmålning undertill och sedan ska den passas in optimalt och återmonteras för gott. Efter att bromsok, sköldar och hjullager bak på båda sidor bytts, vill säga. Och den nya bromsrörskonaren fått göra tjänst, också. Det är allt bra mycket som ska göras på våren, så är det alltid i vårt klimat. Ibland önskar man att man bodde någonstans vid Medelhavet. Inte f-n behöver spanjorer plocka av dubbdäcken idag, tex :-)

Dumt nog tog jag inget foto av hur allt satt innan jag avmonterade. Men visst ska väl de två pilarna i fotot mötas?
linjera.jpg
linjera.jpg (44.23 KiB) Visad 194 gånger
#1444069
gubbstrutt skrev:Vad syftar du på med den bilden?
Ledsen, det var kanske en smula oklart. Jag märkte vid återmonteringen att jag på vänster sida hade råkat böja vingarna på det fäste bärjärnet skulle sitta i. Blev osäker på hur långt in stötfångaren skulle mot bagageutrymmet, så att säga. Lät det ligga på is ett tag, tog itu med annat, och glömde bort den här tråden lite, därför detta sena svar.

Hursomhelst, stötfångaren är återmonterad och reporna ifyllda med färg. Inget perfekt resultat, men nöjaktigt. Tippningsmanövern var som tidigare nämnts ett bra tips :-) Har sett någon video där man tippar "vingarna" på stötfångaren nedåt, men i mitt fall fungerade det pga dragkroken mycket bättre att tippa dem uppåt. Fick flexa dem lite utåt men det var inga problem.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]