Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPontus
#1440524
i förrgår när jag åkte hem från jobbet då var det blött så greppet var inte det bästa, när jag skulle iväg från ett rödlyse då gasade jag på men försökte att gasa mindre än att det släpper, säg halv gas, det poppade då till och jag tappade all effekt.
jag vet inte om det var en avgassmäll eller om jag skjöt något, bilen verkade efter någon sekund gå normalt när jag bara körde lugnt, jag tänkte/hoppades på att det berodde på lite bensin i tanken, färddatorn visade 60km, jag körde in till macken och tankade fullt med 98 (pumpen slog i från efter 61,79 liter), jag provade sedan att göra en snabb 0-150 och bilen gick 100% som den ska, jag körde hem sista halvmilen utan problem.
När jag samma kväll skulle till jobbet och hade kommit 3km och låg i 50 utan att accelerera då tappade jag effekten igen, den kom tillbaka men så började jag tappa den oftare och oftare, nu händer det hela tiden och jag kan knappt köra bilen (har endast vänt och kört hem 3km + igår ett varv runt kvarteret)
jag läste ut felkoder imorse och den har till min stora förvåning/besvikelse inga felkoder (eller ja, kupéfläkt blockerad och från farthållaren att hastigheten inte har varit över 35km/h, dvs helt irrelevant)

bilen är en T5 från 95, steg 3 och har varit i det utförandet i några år utan problem
tändstift, rotor, fördelarlock, tändkablar byttes för 2000 mil sedan ungefär (original)
servad för 100 mil sedan.

jag har försökt att kolla alla slangar och tryckrör och allt verkar vara som det ska.

jag spelade in en video imorse, jag höll jämn gas (50-60%) under hela videon utom i början när jag körde över ett fartgupp och när jag svängde, hade den gått som den skulle då hade jag varit uppe i 100.
vad kan vara fel? luftmassemätaren? det är inga tvära ryck. står jag stilla med bilen då varvar bilen som vanligt, tomgången är som den ska

av MrPontus
#1440623
jag har provat med en annan fungerande LMM, ingen skillnad. jag har provat med en annan styrbox
tyvärr så står bilen hos föräldrarna 16 mil hemifrån så det försvårar, tänkte kolla tändstiften härnäst, kollegan är allergisk mot mina Brisk stift och säger att jag säkert har bränt dom
Perra83 skrev: sön 11 apr 2021, 14:07 Öppna motorhuven och felsök medans någon gasar lite.
tack. jag gjorde det idag men jag hittade inget, får väl prova igen med startgas.
Det kommer ut en hel del oljerök från oljestickan, vevhusventilationen byttes förra året med en helt ny sats på en verkstad.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1440646
Huh? Brisk-stift är ju bra skit, så det vet jag inte vad kollegan din snackar om... Har han möjligtvis bara gått efter biltemas katalog och köpt fel stift, då deras rekommendationer inte stämmer/stämmde? För att få rätt stift på biltema behöver man söka på brisk's hemsida, och gå efter det. Inte vad biltema katalogen säger.
av SubMarine
#1440660
Kollat alla slangarna som har med laddtrycksstyrningen att göra? Speciellt till wastegate-tryckklockan och till dumpventilen. Började röken komma från oljestickan just efter att detta hände?
av MrPontus
#1440670
Lucif3r skrev: sön 11 apr 2021, 21:37 Huh? Brisk-stift är ju bra skit, så det vet jag inte vad kollegan din snackar om... Har han möjligtvis bara gått efter biltemas katalog och köpt fel stift, då deras rekommendationer inte stämmer/stämmde? För att få rätt stift på biltema behöver man söka på brisk's hemsida, och gå efter det. Inte vad biltema katalogen säger.
han går endast på att det är Biltema som säljer dom och då måste det vara skit. sen hade jag tidigare Brisk stift som blivit bruna.
jag har annars bara kört Brisk senaste åren i tre olika bilar efter din rekommendation
av MrPontus
#1440671
SubMarine skrev: sön 11 apr 2021, 22:15 Kollat alla slangarna som har med laddtrycksstyrningen att göra? Speciellt till wastegate-tryckklockan och till dumpventilen. Började röken komma från oljestickan just efter att detta hände?
ska försöka kolla extra noga på dom slangarna nästa gång.

nej röken började inte nu, det har varit i något år, jag köpte då hela vevhusventilationssatsen på Skruvat och lät en verkstad byta detta förra året, men den fortsatte att trycka ut där, det har blivit en hel del olja på allt runt omkring oljestickan

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]