Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GoaGubben
#1442372
Lucif3r skrev: tor 22 apr 2021, 16:17 Du drar helt enkelt en kabel från pluspolen på batteriet, till ena av dom 2 mittersta stiften på reläet. Jag kommer inte ihåg vilken utav dom 2 som är låg resp. högfart, men det är inte så viktigt i det här skedet, prova båda(men bara en åt gången!).
Då är jag med. Men är du säker på att det är pluspolen på batteriet som ska koppplas till mittersta stiften på reläet? Enligt en gammal post om detta ( viewtopic.php?f=16&t=36578#p812476 ) ska man koppla en kabel från minuspolen på batteriet när man gör detta test eftersom det är vad ECUn normalt gör.

För att testa separat fläkten antar jag att jag ska koppla ihop den ensamma röda anslutningskabeln med en av de två kablarna som går från reläet till fläkten?
Lucif3r skrev: tor 22 apr 2021, 16:17 Om fläkten inte går så kommer AC'n bli överhettad... Exakt vad som går sönder vet jag inte riktigt, men nyttigt är det ju inte.
Ok tack
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1442392
ECU'n går HIGH(="plus") på pinnarna för att slå till till reläet. Jord delas via den svarta kabeln.

ECU'n har 2 utgångar till reläet, vi kallar dom pin1 och pin2 för enkelhetens skull...
Lågfart: pin1 = HIGH, pin2=LOW(="minus")
Högfart: pin1 = LOW, pin2 = HIGH
3e farten som ej används, men finns där i begravd i mjukvaran: pin1 = HIGH, pin2 = HIGH.
Avstängd: pin1 = LOW, pin2 = LOW.
Användarvisningsbild
av GoaGubben
#1442408
Nu är jag ute i garaget och felsöker på bilen. Det kommer fram 12V till reläet och när jag kopplar minus på batteriet till någon av av de två pinnarna i anslutningen på mitten av reläet går fläkten. Lägst hastighet på pinnen närmast 12V-anslutningen. Så det verkar inte vara fel på fläkten och inte fel på reläet. Kanske är det inget fel alls och fläkten inte ska gå bara för att ACn är igång?

Jag har inte provat med +12V på kontakterna som du skrev Lucif3r för det står på alla andra ställen jag läst om detta att man ska jorda. Och reläet klickar till när jag jordar gör det så det verkar rätt. Det är ca 1kohm motstånd i anslutande kontakt mot jord normalt mätte jag.

Jag vet inte riktigt vilket nästa steg i felsökningen är. Vill helst inte trigga felkoder om det inte behövs för jag har inget att återställa med.
Var sitter ECUn? Är det styrenheten där man ställer in temperatur? Går de gula och gulvita kablarna ända dit?
Användarvisningsbild
av GoaGubben
#1442422
Lucif3r skrev: tor 22 apr 2021, 20:59 ECU'n sitter i den svarta boxen på vänster sida av motorrummet(sett frammifrån).
Tack nu hittade jag. Jag fattade inte att det var elektronik där eftersom det gick nån slags luftrör dit men det är väl kylning antar jag.
Hursomhelst känns det lite över min nivå att rycka ut ECUn när jag inte är säker på att det faktiskt är nåt fel. Kanske är safe om jag kopplar ut batteriet först iofs men ändå.

Jag funderar på att sticka ut och provköra lite och se om jag kan få fläkten att starta istället. Fast det är väl iofs nte rätt temperatur för det.
Sen vet man ju aldrig om mitt pillande med kontakterna till reläet kan ha fixat nån ev dålig kontakt också.
Användarvisningsbild
av GoaGubben
#1442431
Äsch kunde inte motstå att riskera att sätta felkod. Jag ryckte ut sladden till temperatursensorn vid termostaten och då gick fläkten igång när jag slog av och på tändningen utan att starta motorn. Sen kopplade jag ihop igen.

Efter det provade att jag sätta på ACn på msx kyla. Det tog ett ganska lång tag (ett par minuter iaf) innan kondensorn blev ordentligt varm istället för bara ljummen men när den väl blev varm satte fläkten igpng. Så allt verkar fungera som det ska just nu iaf. Om det funkade innan jag pillade med kablarna idag vet jag inte.

Jag får väl hålla koll att fläkten går när den borde gå. Det kan mycket väl vara glapp i ledningarna från ECUn.
av xxargs
#1443630
Om den är så gammal att att det är orifice-baserat med receiver-burk (stor burk med stora slangar in och ut och ofta en trycksensor monterad på den) så är kollen om tillräcklig köldmedel enklast att om det är iskallt i botten så finns tillräckligt för rådande temperatur (typ 20 grader omgivning) även vid hög fläktpådrag inne i kupen medans är det bara kallt i överkant (sänk fläktpådrag i kupen om ingen kyla känns alls) så är det definitivt för lite köldmedel - slår kompressorn på och av i korta perioder så är det nästan alltid tecken på att man i stort sett inte har någon köldmedel kvar då kompressorn snabbt suger bit under 2 bar på sugsidan och stå stänger tryckvakten på receivern av kompressorn (och startar igen när trycket ökar igen)
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]