Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Deng
#1440315
AC,n slår till/från kontinuerligt när det är som nu under 5plusgrader och värmen står på max, sökt och finns fler trådar om samma problem men alla verkar skriva om felet när AC,n används, nu används inte ac,n och håller ändå på och slår till/från.

Jag har bytt kamrem på kompisens bil och uppmärksammade detta vid provkörning, han har nyss köpt bilen men han säger att ac,n tydligen fungerar.
Någon har förslag på varför den håller på som den gör? Själv tänkte jag på någon tempsensor som inte fattar att det redan är svinkallt ute.

Bilen är en V70 från 2000
av SubMarine
#1440323
ACn kan gå även när det är kallt fast inte primärt för att kyla kupén utan för att avfukta luften. Min erfarenhet är dock att trycket i systemet brukar vara för lågt vid kall väderlek för att tillåta start av kompressorn. Om den slår av och på med väldigt täta intervall (någon sekund bara) så är något fel, men går den som vanligt med längre inkopplingstider så behöver det inte vara något fel. Personligen så brukar jag stänga av AC funktionen förutom när jag behöver kyla kupén. Men då ska man se till att ändå aktivera den med jämna mellanrum så att tätningarna hålls fräscha.
av MickeM
#1440593
Det har sagts förr, men återigen:

Man kan INTE bedömma AC'ns status enbart på intervallerna kompressor jobbar. Dom beror på massor av olika parametrar.

Kyler det bra= tuta och kör.

Att kompressorn går trots att AC inte behövs är inte konstigt heller.
Rekomendationen är att ha AC på året runt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1440618
Håller med ovan, AC-n ska vara på året runt. På min Volvo 745 har AC-n fungerat 32 år med några få undantag. Kompressorn är bytt för c:a 15 - 17 år sedan och 2 st kondensatorer (begagnade) dom senaste 12 åren. Min erfarenhet av en kompressor som "slår" av och på är brist på gas i systemet. Enkelt att fylla själv.
www.envirosafe.se
Användarvisningsbild
av GoaGubben
#1441934
På vilket sätt märker du att ACn slår av och på? På min V70 från 2000 tror jag att ACn slår av och på därför att det är nåt relä som klickar till med jämna mellanrum när ACn är inkopplad men inte om jag stänger av den. Jag märkte nu när det blev 20 grader ute att ACn knappt kyler luften nånting så jag har bokat en tid för felsökning hos närmaste expert på AC. Får se om reläet fortsätter att slå av och på hela tiden efter att de (förhoppningsvis) lagat den.
av Erik Å
#1441943
Är AC:n avstängd så bör den inte slå till och från. Annars är vanligaste felet att det är för lite köldmedia.
På min bil är det värre, den gör likadant även efter påfyllning. Börjar fungera helt normalt om man kortsluter tryckvakten på sugsidan av kompressorn. Och tryckvakten är ny. Why, why.. ? :-)
av Chris72
#1441945
Om kompressorn slår på extremt korta intervaller typ 5 sek åt gången då är det köldmediebrist. Annars så är det helt normalt att kompressorn går olika långa intervaller, beroende på kylbehov, yttertemperatur o en massa andra parametrar.
Är det riktigt varmt och man står på tomgång då går oftast kompressorn hela tiden, men annars går den inte mer än den behöver.

Detta gäller systemen som används på våra lite äldre Volvobilar. Finns andra system där kompressorn antingen är av eller på , eller som på VW där kompressorn inte ens går att stänga av (med dyrbara haverier som följd när kylmediebristen är ett faktum).
Användarvisningsbild
av GoaGubben
#1441962
Erik Å skrev: mån 19 apr 2021, 22:50
Chris72 skrev: mån 19 apr 2021, 22:31 .. typ 5 sek åt gången då är det köldmediebrist. ..
Uppenbarligen så finns det fler (åldersrelaterade) fel som ger samma symptom! :P
Beviset står i mitt garage :-D
Det är nog samma för mig då. Får se om det räcker att fylla på köldmedium eller om det är nåt som gått sönder också. Bilen är 21 år så att det läckt en del är kanske inte så konstigt.
av Erik Å
#1441964
Berätta vad du kommer fram till. Verkstäderna (inklusive Volvo) är helt oförstående till mitt problem. Shimsa kopplingen säger alla men det har jag ju redan gjort! :oops:
Enda ledtråden är en (riktig) AC-firma som föreslår byte av expansionsventil plus torkfilter. Misstänker att de är på rätt spår med de vill ha flera tusenlappar för jobbet. :-/
Räkna med att påfyllning kostar ca tusenlappen; verkstan kopplar in sin AC-fyllningsmaskin som automatiskt tömmer, läcktestar och återfyller
Jag har för övrigt en V70 mk 1, -00

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]