Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440171
Hej,

Har börjat få ett problem på min S70 GLT från 1999.
Det som händer är att växelspaken är trög från och till. Det sker framförallt när man ska växla till 4an men även lite i 2an.
Det skumma är att problemet kommer och går, oberoende av om bilen är varmkörd eller utomhustemperatur.

Känslan är att något tar emot när växeln ska läggas i och man får aldrig känslan att den riktigt trillar i, dock går den i ändå. Spaken känns alltså trög och inte distinkt.

Har någon här haft något liknande problem eller vet ni vad som är rimligt att misstänka ställer till det?
#1440194
Trötta bussningar på växelväljarna vid lådan alternativt i spakstället kanske? Eller trött växelvajer?

Är det skillnad om motorn är på eller av? Känns det annorlunda om du "växlar manuellt" direkt på växelväljaren på lådan (motor av!)?
#1440233
SubMarine skrev:Trötta bussningar på växelväljarna vid lådan alternativt i spakstället kanske? Eller trött växelvajer?

Är det skillnad om motorn är på eller av? Känns det annorlunda om du "växlar manuellt" direkt på växelväljaren på lådan (motor av!)?
Jag funderade på bussningar själv också. Tycker bara det är skumt att det fortfarande kan kännas hur bra som helst ena turen för att sedan nästa vara tvärt om.

Skulle inte påstå att där e någon direkt skillnad med motor på eller av. Däremot är det lättare när bilen står still jämfört med när den är i rullning.
Tror det är att demontera luftboxen för att testa växla manuellt på lådan om växelväljaren sitter där jag tror? Isåfall kan man nästan passa på att byta de bussningarna med en gång också.
#1440259
Det är inte kopplingen som börjar trilskas och inte frikopplar helt..?
Isåfall borde det märkas att det går lättare att växla om du varvar upp motorn till exakt rätt varvtal för den växel du är på väg till.
Är oljenivån i lådan ok? Jag tycker att synkroniseringen verkar fungera snällare om man ligger lite i överkant på oljenivå.. Eller kanske jag bara inbillar mig :-)
Smörj bussningar och vajrar när du lyfter på luftfilterboxen!
#1440304
Erik Å skrev: tor 08 apr 2021, 23:45 Det är inte kopplingen som börjar trilskas och inte frikopplar helt..?
Isåfall borde det märkas att det går lättare att växla om du varvar upp motorn till exakt rätt varvtal för den växel du är på väg till.
Är oljenivån i lådan ok? Jag tycker att synkroniseringen verkar fungera snällare om man ligger lite i överkant på oljenivå.. Eller kanske jag bara inbillar mig :-)
Smörj bussningar och vajrar när du lyfter på luftfilterboxen!
Jag tror inte det är kopplingen även om det såklart kan vara en möjlighet. Den känns iaf inte alls sliten, har sin bitpunkt på ganska exakt mitten, slirar inte, känslan är som den ska vara. Men kan alltid felsöka den så gott det går.

Oljenivån har jag faktiskt ingen koll på. Hur kollar man den smidigast? Av med nivåpluggen och sticka in fingret?

Tänkte smörja upp allt jag kan komma åt. Lite olja på så bör det nog gå bra.

Såg någon hade bytt ut sina vajerbussningar med kullager i rätt storlek. Det kanske är ett alternativ. Hittar inga bussningar som passar en -99 hur mycket jag än letar.
#1440351
Typiskt symtom om det är kopplingen är att det blir svårt att få i backen och ettan i första hand när du står still med motor på och i synlighet om du startat motorn med kopplingen uppsläppt. Brukar vara värst när allt är kallt.
Sa du testa o smörja bussningar på vajrarna så ta silicon olja.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1440403
Ett känt kopplingsproblem är att lamellen inte glider lätt längs splinen på axeln. Och då ligger lamellen gärna kvar mot svänghjulet när man frikopplar
Volvo släppte en servicebulletin efter något år med ny instruktion om hur splinen skulle smörjas men den kräver förstås att man tar isär motor och växellåda. :-/
Fick det gjort när jag bytte koppling men dyrt blev det :oops: Numera smörjer jag urtrampningslagret utifrån varje år, hoppas på att lite fett hamnar på splinen också :-)
#1440408
NotAnotherSheep skrev: fre 09 apr 2021, 10:00 Oljenivån har jag faktiskt ingen koll på. Hur kollar man den smidigast? Av med nivåpluggen och sticka in fingret?
Ja, nivån ska ligga precis i underkant på hålet enligt handboken men det verkar inte göra något om man överfyller lite (typ fyller upp tills det börjar rinna ut även då bilen lutar åt höger pga att man lyft vänster framhjul). Kan börja sippra ut olja om tätningarna är slitna dock. Men som sagt, jag inbillar mig att lådan växlar snällare med lite extra olja. :P
#1440420
Försvinner det någon bromsolja i behållaren?. Börjar bilen dra lite om du står på plan yta 1a växel i och motor på o ingen handbroms?.
Kopplings hydrauliken går på bromsolja o delar då behållare med bromssystemet.
Den bakre delen i behållaren det går ut en slang där som går till kopplingspedalens tryckcylinder vet ej vad den heter riktigt. Kolla om det läcker vid kopplingspedalen inne i bilen borde gå o se där?.
Sedan kan du ju kolla om slavcylindern läcker den sitter skitkul placerad innan för kopplingskåpan :bored: . Det är ett halvmåneformat hål rakt inunder motorn där motorn möter kopplingskåpan sa vara torrt där och under motorn ingen motorolja sa vara där heller men det är en annan historia.
Läcker slavcylindern borde det synas bromsolja där. Eller motorolja men motoroljan är ett annat kapitel.
Hoppas det är bussningarna i vajrarna eller spakstället det är lite roligare :bored:

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen