av vafförärdetpådetteviset - mån 05 apr 2021, 19:08
- mån 05 apr 2021, 19:08
#1439635
Skulle byta bromsok bak på min V70 I, naturligtvis var nippeln fastrostad, och efter ett antal försök att lossa den var den rund. OK, bara att kapa och kona om, tänkte jag.
...och sen fastnade jag i rena djungeln när jag ägnade mig åt grundforskning på nätet. Det verkar finnas en massa förvirring om vilken standard som ska användas vid koning. Har nu luskat runt och kommit fram till följande intryck som i första hand har bäring på V70 I bromsok (jag har säkert fel på en del punkter, rätta mig gärna, vill förstå detta):
1. Det finns i modernare bilsammanhang, och lite förenklat talat, två huvudsakliga standarder för bromsrörskonor: Double Flare (SAE standard, används på USA-bilar) och Bubble flare (ISO/DIN standard, används på europeiska bilar).
2. Double flare kan återanvändas, men bubble flare verkar bygga på plastisk deformation vid åtdragningen och ska därför egentligen bara användas en gång även om det ofta i praktiken verkar fungera att återanvända.
3. Double flare kräver två "stansningar" i koningsverktygen, medan bubble flare kräver en.
4. I "mottagaränden" av den resulterande kopplingen (tex det ställe där nippeln ska skruvas in i mitt V70 I-bromsok) är det lätt att se vilken typ av kona som den är gjord för. Om det ser ut som en kupol som står upp är det en SAE-kona och ser det ut som en urgröpt kon är det DIN-kona som gäller. I mitt nya bromsok är det tydligt att det är gjort för DIN-konor. Finns även utmärkta bilder på www.fedhillusa.com/?page=flare men det verkar inte fungera att länka dit. Bifogar ett foto på mitt bromsok istället. 5. Många av de billigaste koningsverktygen verkar vara kopior av amerikanska original, och kan tillverka utmärkta SAE-konor men kan inte användas för att ge DIN-konor. Vissa tror att de får DIN-konor om de vänder verktyget upp-och-ner men det stämmer inte! Sådana verktyg kostar ofta runt 300 kr. Exempel BT 19-837, som alltså ger konor som inte ska användas i V70 I bromsok, om jag har förstått det hela rätt. Det finns rätt många videos på nätet som visar hur man gör SAE-konor som sen felaktigt monteras i europeiska bilar.
6. Att det trots allt har fungerat för många att använda SAE-konor i tex V70 bromsok gissar jag är pga att man drar nippeln så hårt att konen deformeras och tätar ändå. Hur länge vet man inte, förstås. Nippeln ska egentligen bara dras med 14 Nm men drar man hårdare blir det väl tätt. Ett tag, iaf...
7. De verktyg jag har hittat och som ger DIN-konor är samtliga i prisklassen 700 kr och uppåt. Verktyg som ger DIN-konor är tex BT 19-1260, 19-1261. Det finns även en uppsjö varianter på verktyg i stil med https://condorverktyg.se/produkt/koning ... nligt-din/ att köpa ute på nätet, observera bara att det ska stå DIN och inte SAE på verktyget. Observera gärna också att "stans-delen" i verktyget inte ska vändas så det är verkligen bara frågan om enkelkonade bubble flare-konor enligt DIN-standard som erhålls.
8. Många pratar om vikten av att vara noggrann, grada av röränden innan koning, använda lämpliga smörjmedel - vissa verktyg kräver tom det sistnämnda - osv.
9. Nippeln, slutligen. Är vanligen M10x1 i V70 I bromsok och ska inte vara helgängad ända ut, utan vara slät den sista biten. Se tex https://dalhems.com/sv/p/754d8086bd7045 ... hane-M10x1
...och jag som trodde att detta skulle vara enkelt... Tar hemskt gärna emot rättelser så att jag gör rätt och tätt från början.
...och sen fastnade jag i rena djungeln när jag ägnade mig åt grundforskning på nätet. Det verkar finnas en massa förvirring om vilken standard som ska användas vid koning. Har nu luskat runt och kommit fram till följande intryck som i första hand har bäring på V70 I bromsok (jag har säkert fel på en del punkter, rätta mig gärna, vill förstå detta):
1. Det finns i modernare bilsammanhang, och lite förenklat talat, två huvudsakliga standarder för bromsrörskonor: Double Flare (SAE standard, används på USA-bilar) och Bubble flare (ISO/DIN standard, används på europeiska bilar).
2. Double flare kan återanvändas, men bubble flare verkar bygga på plastisk deformation vid åtdragningen och ska därför egentligen bara användas en gång även om det ofta i praktiken verkar fungera att återanvända.
3. Double flare kräver två "stansningar" i koningsverktygen, medan bubble flare kräver en.
4. I "mottagaränden" av den resulterande kopplingen (tex det ställe där nippeln ska skruvas in i mitt V70 I-bromsok) är det lätt att se vilken typ av kona som den är gjord för. Om det ser ut som en kupol som står upp är det en SAE-kona och ser det ut som en urgröpt kon är det DIN-kona som gäller. I mitt nya bromsok är det tydligt att det är gjort för DIN-konor. Finns även utmärkta bilder på www.fedhillusa.com/?page=flare men det verkar inte fungera att länka dit. Bifogar ett foto på mitt bromsok istället. 5. Många av de billigaste koningsverktygen verkar vara kopior av amerikanska original, och kan tillverka utmärkta SAE-konor men kan inte användas för att ge DIN-konor. Vissa tror att de får DIN-konor om de vänder verktyget upp-och-ner men det stämmer inte! Sådana verktyg kostar ofta runt 300 kr. Exempel BT 19-837, som alltså ger konor som inte ska användas i V70 I bromsok, om jag har förstått det hela rätt. Det finns rätt många videos på nätet som visar hur man gör SAE-konor som sen felaktigt monteras i europeiska bilar.
6. Att det trots allt har fungerat för många att använda SAE-konor i tex V70 bromsok gissar jag är pga att man drar nippeln så hårt att konen deformeras och tätar ändå. Hur länge vet man inte, förstås. Nippeln ska egentligen bara dras med 14 Nm men drar man hårdare blir det väl tätt. Ett tag, iaf...
7. De verktyg jag har hittat och som ger DIN-konor är samtliga i prisklassen 700 kr och uppåt. Verktyg som ger DIN-konor är tex BT 19-1260, 19-1261. Det finns även en uppsjö varianter på verktyg i stil med https://condorverktyg.se/produkt/koning ... nligt-din/ att köpa ute på nätet, observera bara att det ska stå DIN och inte SAE på verktyget. Observera gärna också att "stans-delen" i verktyget inte ska vändas så det är verkligen bara frågan om enkelkonade bubble flare-konor enligt DIN-standard som erhålls.
8. Många pratar om vikten av att vara noggrann, grada av röränden innan koning, använda lämpliga smörjmedel - vissa verktyg kräver tom det sistnämnda - osv.
9. Nippeln, slutligen. Är vanligen M10x1 i V70 I bromsok och ska inte vara helgängad ända ut, utan vara slät den sista biten. Se tex https://dalhems.com/sv/p/754d8086bd7045 ... hane-M10x1
...och jag som trodde att detta skulle vara enkelt... Tar hemskt gärna emot rättelser så att jag gör rätt och tätt från början.
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell