Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1439635
Skulle byta bromsok bak på min V70 I, naturligtvis var nippeln fastrostad, och efter ett antal försök att lossa den var den rund. OK, bara att kapa och kona om, tänkte jag.

...och sen fastnade jag i rena djungeln när jag ägnade mig åt grundforskning på nätet. Det verkar finnas en massa förvirring om vilken standard som ska användas vid koning. Har nu luskat runt och kommit fram till följande intryck som i första hand har bäring på V70 I bromsok (jag har säkert fel på en del punkter, rätta mig gärna, vill förstå detta):
1. Det finns i modernare bilsammanhang, och lite förenklat talat, två huvudsakliga standarder för bromsrörskonor: Double Flare (SAE standard, används på USA-bilar) och Bubble flare (ISO/DIN standard, används på europeiska bilar).
2. Double flare kan återanvändas, men bubble flare verkar bygga på plastisk deformation vid åtdragningen och ska därför egentligen bara användas en gång även om det ofta i praktiken verkar fungera att återanvända.
3. Double flare kräver två "stansningar" i koningsverktygen, medan bubble flare kräver en.
4. I "mottagaränden" av den resulterande kopplingen (tex det ställe där nippeln ska skruvas in i mitt V70 I-bromsok) är det lätt att se vilken typ av kona som den är gjord för. Om det ser ut som en kupol som står upp är det en SAE-kona och ser det ut som en urgröpt kon är det DIN-kona som gäller. I mitt nya bromsok är det tydligt att det är gjort för DIN-konor. Finns även utmärkta bilder på www.fedhillusa.com/?page=flare men det verkar inte fungera att länka dit. Bifogar ett foto på mitt bromsok istället.
V70 I bromsok.jpg
V70 I bromsok.jpg (29.06 KiB) Visad 2288 gånger
5. Många av de billigaste koningsverktygen verkar vara kopior av amerikanska original, och kan tillverka utmärkta SAE-konor men kan inte användas för att ge DIN-konor. Vissa tror att de får DIN-konor om de vänder verktyget upp-och-ner men det stämmer inte! Sådana verktyg kostar ofta runt 300 kr. Exempel BT 19-837, som alltså ger konor som inte ska användas i V70 I bromsok, om jag har förstått det hela rätt. Det finns rätt många videos på nätet som visar hur man gör SAE-konor som sen felaktigt monteras i europeiska bilar.
6. Att det trots allt har fungerat för många att använda SAE-konor i tex V70 bromsok gissar jag är pga att man drar nippeln så hårt att konen deformeras och tätar ändå. Hur länge vet man inte, förstås. Nippeln ska egentligen bara dras med 14 Nm men drar man hårdare blir det väl tätt. Ett tag, iaf...
7. De verktyg jag har hittat och som ger DIN-konor är samtliga i prisklassen 700 kr och uppåt. Verktyg som ger DIN-konor är tex BT 19-1260, 19-1261. Det finns även en uppsjö varianter på verktyg i stil med https://condorverktyg.se/produkt/koning ... nligt-din/ att köpa ute på nätet, observera bara att det ska stå DIN och inte SAE på verktyget. Observera gärna också att "stans-delen" i verktyget inte ska vändas så det är verkligen bara frågan om enkelkonade bubble flare-konor enligt DIN-standard som erhålls.
8. Många pratar om vikten av att vara noggrann, grada av röränden innan koning, använda lämpliga smörjmedel - vissa verktyg kräver tom det sistnämnda - osv.
9. Nippeln, slutligen. Är vanligen M10x1 i V70 I bromsok och ska inte vara helgängad ända ut, utan vara slät den sista biten. Se tex https://dalhems.com/sv/p/754d8086bd7045 ... hane-M10x1

...och jag som trodde att detta skulle vara enkelt... Tar hemskt gärna emot rättelser så att jag gör rätt och tätt från början.
#1439673
Lucif3r skrev: mån 05 apr 2021, 20:17 Uh... tycker du gör det hela betydligt mer komplicerat än det behöver vara... Köp rätt nippel och gör en dubbelkona så blir det kanon sen. Biltemas dubbelkoningsverktyg funkar alldeles utmärkt till det.
Ja, går det att göra enklare så är jag verkligen tacksam. Har letat men blir inte klok på vad som ska passa. Är det tex Biltemas
19-837 Dubbelkoningsverktyg
66-497 Bromsrörsnippel
Du menar att jag ska ha? Och en dubbelkona ska alltså passa i mitt bromsok?
#1439737
Letade lite idag och hittade denna video från Mackans Garage:
https://www.youtube.com/watch?v=hmkBAK4ZjSM
Han pratar också om att den billiga BT-satsen för 300 ger SAE-konor och att detta är fel för lite modernare Volvos. Vet inte vad jag ska tro, det är ju rätt viktigt detta med bromsarna.

Har nu grottat lite till och är rätt övertygad om att man först väljer pressverktyg/stans efter den kon-typ (SAE eller DIN) man vill ha. Sen konar man ett första steg och får då en bubble-kona, som då är antingen enligt SAE eller DIN. Är det DIN man vill ha är man klar (?). Är det SAE och bromsrör det gäller måste man sen i ett andra steg forma den till en dubbelkona. Det finns en bra beskrivning på www.fedhillusa.com/webnuts/common%20flares6.pdf samt https://www.cunifer.com/site-map/33-tec ... line-flare

Har även testat att otroligt amatörmässigt rita lite själv, och tror att anledningen till att det har fungerat med SAE-konor där det egentligen ska vara DIN är att det finns ett visst gemensamt överlappande område. Men då har man reducerat den yta som ska täta med gissningsvis 40-50%. Och nippeln pressar på mot en konbaksida som egentligen ska vara 90 grader men i själva verket är 45. Drar man åt tillräckligt (gissningsvis >> 14 Nm) blir det kanske tätt, men inte rätt, så att säga.
resultat.jpg
resultat.jpg (26.08 KiB) Visad 2226 gånger


...eller så har jag missuppfattat det hela totalt, kanske...
#1439963
Lucif3r skrev: tis 06 apr 2021, 16:48 "lite modernare volvos".... Vi pratar om minst 21år gamla bilar här, med (bak)bromsok från 70-talet...
Haha, ja en konstig formulering, håller verkligen med, men jag hade tidigare nämnda "Mackans"-videon i tankarna. Han ger ungefär 2 min in i videon exempel på vilka Volvos som det enklare SAE dubbelkoningsverktyget från BT duger till: Volvo PV. Och jämfört med PV är både gamla 850 och V70 I "lite modernare".

Har nu beställt en sån här https://www.conrad.se/p/vigor-v4416-kon ... mm-1581435 , ska bli spännande att se hur den fungerar. Det ska tydligen gå bra att göra konor på plats med den. Vi får väl se.
#1443522
Kan berätta att det var riktigt enkelt att kona på plats med det där verktyget. Såvitt jag förstått tillverkar den en DIN F-kona, även kallad Bubble Flare, vilket är lämpligt för en M10x1 bromsrörsnippel. Se gärna https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... 1/1014551/ och https://media.skandix.de/pimg/1014551_t_0001.jpg.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]