Sida 1 av 1

850 -97 Alla nycklar borta, total utriven instr panel ,vill motorstarta men Imobilizer spärrar...

Postat: sön 04 apr 2021, 22:09
av HenrikLq63
Hej Forumet och alla med svart bälte på Imobilizer!!

Läget är följande: 850 -97 /5 cyl 125 Kw, fått den för att kunna donera motorn till ett projekt. Alla nycklar borta.
total utriven invändigt förutom elsystemet och ratt. Imobilizer frilagd, provstartad med skruvmejsel-givetvis så hostar den till och tvärdör, startmotorn kan givet rulla på men det är stendött i maskinrummet.

Antennringen är frilagd, nyckellåset uppskruvat från nyckelhuset, Imobilizer frilagd, jag har koll på alla kablar från vä-höger i imob kontakten, osäkra ansl. är nr2, 4 till motorstyrning samt nr 7 blå som går till ett gult kont stycke baktill på instr panelen (gult 6 poligt med bara blå tråd) övriga =Ok.

Jag har elsystem för en 97:a 5 cyl bensinare 125 Kw, inget larm. reläplatsen 2/210-211 som i schemat är upptaget för c-lås-larm är INTE upptaget, endast plats 2/210 är upptagen av "tomt" skal med förbikoppling av 50E-50F.

Har jag fatta det hela rätt så är nr2 &4 för motorstyrning de kablar som sköter Go-Nogo i maskinrummet.

Ska det rackarns inte på något Jä...la sätt kunna by-pass koppla detta elsystem så att motor DJä...elen kan gå att starta.
Jag är en aning deppig av allt jag läst angående antennring, nya nycklar m.m. det hade varit som fint att kunna varmköra och kolla diverse värden innan motorn rycks ut för en donation till ett äldre karosseri!
850 -97 Imobilizer.jpg
850 -97 Imobilizer.jpg (788.76 KiB) Visad 883 gånger
850 -97 utriven instr panel.jpg
850 -97 utriven instr panel.jpg (749.34 KiB) Visad 883 gånger

Re: 850 -97 Alla nycklar borta, total utriven instr panel ,vill motorstarta men Imobilizer spärrar...

Postat: sön 04 apr 2021, 22:16
av frasse4
På en -97 sitter väl imobilizern i själva boxen och inte något som går att koppla förbi? Men om motorn ska doneras får det väl att använda den styrboxen med tillhörande nyckel...

Re: 850 -97 Alla nycklar borta, total utriven instr panel ,vill motorstarta men Imobilizer spärrar...

Postat: mån 05 apr 2021, 09:38
av HenrikLq63
Imobilizern är den svarta boxen (normalt placerad under instr panel över rattstången) övre bild, den gröna kontakten är anslutning, från vänster t höger 1-10. 1 Y-BN till OBD, 2 Y-BN grenar av till modul 4/45 crtl mod LH-jettron samt ECM (eng ctrl mod) 3 W till OBD, 4 VO-W till ECM åxå, 5 BL-GN via tändström, 6 R +12 konst, 7 BL till baksida instr panel (fattar ej? ej lyckats klura ut...), 8 SV jord (8 ohm till chassi), 9-10 P-W/OR (s.k twisted pair som data buss kabel går till den svarta antennringen som normalt ligger utanför tändlåset, tunn kopparslinga späningssatt via imobilizer känner av chip i nycklen-go-nogo så att säga.

Kluret är nr 2 samt 4 ?? oklart nr 7 baksida instr panel har betydelse

Jag bedömer att någon med endast ett SVART bälte i 850 elsystem knäcker detta case. om det går att knäcka.
Jag repeterar att motorn måst startas och säkerställa funktion varmkörd, innan donation till äldre fordon och rakställas och ympas in i mottagande fordons elsystem.

Re: 850 -97 Alla nycklar borta, total utriven instr panel ,vill motorstarta men Imobilizer spärrar...

Postat: mån 05 apr 2021, 10:41
av MickeM
En så gammal bryter väl bara bränslepunpen som startspärr, tror jag.

Kan du inte "bara" köra soppapumpen separat från eget batteri, eller långa kablar?

Re: 850 -97 Alla nycklar borta, total utriven instr panel ,vill motorstarta men Imobilizer spärrar...

Postat: mån 05 apr 2021, 14:32
av HenrikLq63
Nja, Imobilizer styr ECM 4/46 samt 4/45 Ctrl mod bränsle, gnista faller bort, bränslepumpen i tanken surrar på. startgas hjälper ej, Som sagt, den som har koll har svart bälte i detta. Det är skillnad mellan att gissa och veta hur, den som har rätt bälte vet svaret.

Re: 850 -97 Alla nycklar borta, total utriven instr panel ,vill motorstarta men Imobilizer spärrar...

Postat: mån 05 apr 2021, 14:49
av Lucif3r
Styrboxen lyssnar på en "OK" eller "Inte ok"-signal från immo-boxen.
Du har 3 alternativ:
1) Skaffa ny immobox med tillhörande nyckel från skroten
2) Skaffa en styrbox från en -95 eller äldre, då dom inte har startspärr i sig.
3) Simulera "OK"-signalen med en MCU och lite smart kodning.

Är det ett motronic4.4-styrsystem i bilen kan det finnas ett 4e alternativ också: Gräv igenom mappen och koda bort startspärren. Det kräver dock djupa kunskaper i både ASM och reverse engineering.

Re: 850 -97 Alla nycklar borta, total utriven instr panel ,vill motorstarta men Imobilizer spärrar...

Postat: tis 06 apr 2021, 05:58
av rd350
Du behöver nyckel och imobilizerstyrenhet. Jag har bytt motorstyrenhet på en 96a med Fenix styrsystem utan byte av imobilizer och det funkade utan problem. Om det går att "mappa" bort den eller byta prom iden vet jag ej men du får inte igång den genom att koppla förbi några kablar.