Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1439517
Hej Forumet och alla med svart bälte på Imobilizer!!

Läget är följande: 850 -97 /5 cyl 125 Kw, fått den för att kunna donera motorn till ett projekt. Alla nycklar borta.
total utriven invändigt förutom elsystemet och ratt. Imobilizer frilagd, provstartad med skruvmejsel-givetvis så hostar den till och tvärdör, startmotorn kan givet rulla på men det är stendött i maskinrummet.

Antennringen är frilagd, nyckellåset uppskruvat från nyckelhuset, Imobilizer frilagd, jag har koll på alla kablar från vä-höger i imob kontakten, osäkra ansl. är nr2, 4 till motorstyrning samt nr 7 blå som går till ett gult kont stycke baktill på instr panelen (gult 6 poligt med bara blå tråd) övriga =Ok.

Jag har elsystem för en 97:a 5 cyl bensinare 125 Kw, inget larm. reläplatsen 2/210-211 som i schemat är upptaget för c-lås-larm är INTE upptaget, endast plats 2/210 är upptagen av "tomt" skal med förbikoppling av 50E-50F.

Har jag fatta det hela rätt så är nr2 &4 för motorstyrning de kablar som sköter Go-Nogo i maskinrummet.

Ska det rackarns inte på något Jä...la sätt kunna by-pass koppla detta elsystem så att motor DJä...elen kan gå att starta.
Jag är en aning deppig av allt jag läst angående antennring, nya nycklar m.m. det hade varit som fint att kunna varmköra och kolla diverse värden innan motorn rycks ut för en donation till ett äldre karosseri!
850 -97 Imobilizer.jpg
850 -97 Imobilizer.jpg (788.76 KiB) Visad 823 gånger
850 -97 utriven instr panel.jpg
850 -97 utriven instr panel.jpg (749.34 KiB) Visad 823 gånger
#1439519
På en -97 sitter väl imobilizern i själva boxen och inte något som går att koppla förbi? Men om motorn ska doneras får det väl att använda den styrboxen med tillhörande nyckel...
#1439554
Imobilizern är den svarta boxen (normalt placerad under instr panel över rattstången) övre bild, den gröna kontakten är anslutning, från vänster t höger 1-10. 1 Y-BN till OBD, 2 Y-BN grenar av till modul 4/45 crtl mod LH-jettron samt ECM (eng ctrl mod) 3 W till OBD, 4 VO-W till ECM åxå, 5 BL-GN via tändström, 6 R +12 konst, 7 BL till baksida instr panel (fattar ej? ej lyckats klura ut...), 8 SV jord (8 ohm till chassi), 9-10 P-W/OR (s.k twisted pair som data buss kabel går till den svarta antennringen som normalt ligger utanför tändlåset, tunn kopparslinga späningssatt via imobilizer känner av chip i nycklen-go-nogo så att säga.

Kluret är nr 2 samt 4 ?? oklart nr 7 baksida instr panel har betydelse

Jag bedömer att någon med endast ett SVART bälte i 850 elsystem knäcker detta case. om det går att knäcka.
Jag repeterar att motorn måst startas och säkerställa funktion varmkörd, innan donation till äldre fordon och rakställas och ympas in i mottagande fordons elsystem.
#1439602
Styrboxen lyssnar på en "OK" eller "Inte ok"-signal från immo-boxen.
Du har 3 alternativ:
1) Skaffa ny immobox med tillhörande nyckel från skroten
2) Skaffa en styrbox från en -95 eller äldre, då dom inte har startspärr i sig.
3) Simulera "OK"-signalen med en MCU och lite smart kodning.

Är det ett motronic4.4-styrsystem i bilen kan det finnas ett 4e alternativ också: Gräv igenom mappen och koda bort startspärren. Det kräver dock djupa kunskaper i både ASM och reverse engineering.

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]