- lör 03 apr 2021, 23:10
#1439347
Skräp, nu drabbade det mig också!
Jag bytte äntligen drivaxel på höger sida till min renoverade originalaxel, ut åkte ODM-axeln från drivknuten.se. Trasig bälg efter bara 1.5 år, skräpkvalitet!
Men i alla fall, bilen gick som en dröm, dock bara i tre mil. Sen åkte jag en bit på kullerstensgator i Vadstena och plötsligt tändes Tracks-lampan och några sekunder senare ABS-lampan Och de vill inte ge sig. Efter motorstart känner man att ABS pulsar bromstrycket under första sekunderna man kör om man nuddar bromsen så uppenbarligen saknas pulser från något hjul.
Vad tusan kan ha hänt. Ska kolla att knuten sitter i rätt läge, men den kan inte vara särskilt mycket fel... Och varför fungerade det perfekt den första halvtimmen
Vad jag vet så har jag inte sträckt kabeln till ABS-givaren men givetvis så har jag bökat runt med den när jag svängde ut fjäderbenet. Kan den ha varit precis på väg att gå av och så räckte det med "stökandet" för att den slutligen skulle ge sig?
Återigen märkligt att felet uppstod först efter 3 mil.
*Suck* får nog köpa ny givare. Fungerar tredjepartsgivare eller måste man köpa dyr original?
Jag tror givaren sitter rätt bra fastrostad i spindeln, räknar kallt med att få borra ut den gamla.
V70 mk1 -00, har den nya pulsgivaren utan kontaktdon.. Var sitter skarven på kablaget förresten?
Den renoverade axeln har fått en sprillans ny SKF-knut så tandringen borde rimligen sitta där den ska. Hjullager FAG inköpt på Volvo. Inga skumma piratdelar som skulle kunna sabba läget på tandringen alltså.
Edit: givaren sitter precis mitt för tandringen som den ska, måste rimligen vara sladden som är avnött inuti..
Jag bytte äntligen drivaxel på höger sida till min renoverade originalaxel, ut åkte ODM-axeln från drivknuten.se. Trasig bälg efter bara 1.5 år, skräpkvalitet!
Men i alla fall, bilen gick som en dröm, dock bara i tre mil. Sen åkte jag en bit på kullerstensgator i Vadstena och plötsligt tändes Tracks-lampan och några sekunder senare ABS-lampan Och de vill inte ge sig. Efter motorstart känner man att ABS pulsar bromstrycket under första sekunderna man kör om man nuddar bromsen så uppenbarligen saknas pulser från något hjul.
Vad tusan kan ha hänt. Ska kolla att knuten sitter i rätt läge, men den kan inte vara särskilt mycket fel... Och varför fungerade det perfekt den första halvtimmen
Vad jag vet så har jag inte sträckt kabeln till ABS-givaren men givetvis så har jag bökat runt med den när jag svängde ut fjäderbenet. Kan den ha varit precis på väg att gå av och så räckte det med "stökandet" för att den slutligen skulle ge sig?
Återigen märkligt att felet uppstod först efter 3 mil.
*Suck* får nog köpa ny givare. Fungerar tredjepartsgivare eller måste man köpa dyr original?
Jag tror givaren sitter rätt bra fastrostad i spindeln, räknar kallt med att få borra ut den gamla.
V70 mk1 -00, har den nya pulsgivaren utan kontaktdon.. Var sitter skarven på kablaget förresten?
Den renoverade axeln har fått en sprillans ny SKF-knut så tandringen borde rimligen sitta där den ska. Hjullager FAG inköpt på Volvo. Inga skumma piratdelar som skulle kunna sabba läget på tandringen alltså.
Edit: givaren sitter precis mitt för tandringen som den ska, måste rimligen vara sladden som är avnött inuti..