Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1439347
Skräp, nu drabbade det mig också!
Jag bytte äntligen drivaxel på höger sida till min renoverade originalaxel, ut åkte ODM-axeln från drivknuten.se. Trasig bälg efter bara 1.5 år, skräpkvalitet! :-o
Men i alla fall, bilen gick som en dröm, dock bara i tre mil. Sen åkte jag en bit på kullerstensgator i Vadstena och plötsligt tändes Tracks-lampan och några sekunder senare ABS-lampan :-( Och de vill inte ge sig. Efter motorstart känner man att ABS pulsar bromstrycket under första sekunderna man kör om man nuddar bromsen så uppenbarligen saknas pulser från något hjul.
Vad tusan kan ha hänt. Ska kolla att knuten sitter i rätt läge, men den kan inte vara särskilt mycket fel... Och varför fungerade det perfekt den första halvtimmen
Vad jag vet så har jag inte sträckt kabeln till ABS-givaren men givetvis så har jag bökat runt med den när jag svängde ut fjäderbenet. Kan den ha varit precis på väg att gå av och så räckte det med "stökandet" för att den slutligen skulle ge sig?
Återigen märkligt att felet uppstod först efter 3 mil.
*Suck* får nog köpa ny givare. Fungerar tredjepartsgivare eller måste man köpa dyr original?
Jag tror givaren sitter rätt bra fastrostad i spindeln, räknar kallt med att få borra ut den gamla.
V70 mk1 -00, har den nya pulsgivaren utan kontaktdon.. Var sitter skarven på kablaget förresten?
Den renoverade axeln har fått en sprillans ny SKF-knut så tandringen borde rimligen sitta där den ska. Hjullager FAG inköpt på Volvo. Inga skumma piratdelar som skulle kunna sabba läget på tandringen alltså.
Edit: givaren sitter precis mitt för tandringen som den ska, måste rimligen vara sladden som är avnött inuti..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1439425
Det skulle inte kunna vara glapp eller skit i stora kontakten på ABS styrenheten abs det kan ju börja jävlas när som helst?. Satans påfund det där.
Och visst kan det vara kabeln från givaren eller styrenheten.
Vart skarvdonet från givaren sitter kan jag inte svara på tyvärr.
Nåra koder som pekar på nått visst hjul?
av Erik Å
#1439528
Jovisst kan det vara styrenheten eller något annat hjul, men problemet uppstod som sagt precis när jag meckat med höger drivaxel.
Har ju funkat perfekt alla 540 000 kilometrarna innan dess :P Har tyvärr ingen felkodsläsare längre..

Guess what, i dag slocknade alla varningslamporna! Jag var ju och rotade i kablaget till höger givare i går, lossade centrumbulten och tryckte in knuten så mycket det gick. Torkade rent runt givaren och tryckte tillbaka knuten, allt verkade OK. Sen virade jag en enkelledare runt givarkabeln och kopplade den till antenningången på min gamla kortvågsradio. På med tändningen och vicka på kablarna, jo mycket riktigt så knastrade det i radion när jag rörde givarkabeln. Men efterhand så slutade knastrandet, antar att jag "blankade" upp brottytorna så de fick bra kontakt.

Äh, jag åker väl tills lamporna tänds igen ;-) Sen får det bli ny givare, verkar vara den här- Delphi kallas för "price/performance" hos trodo
Skulle bara vara intressant att veta var skarvkontakten sitter. Kabeln verkar vara 1m och ca 30cm sitter i hjulhuset så kontakten måste rimligtvis sitta på insidan av höger skärm någonstans..
delphi_abs_givare.JPG
delphi_abs_givare.JPG (44.34 KiB) Visad 914 gånger


Eller ska man satsa på en givare som trodo påstår är "premium" trots att den är billigare. Har aldrig hört talas om tillveraren "SNR". Tänk vad kul det skulle vara att veta vad Volvo köper som OEM ;-)
snr_abs_givare.JPG
snr_abs_givare.JPG (36.7 KiB) Visad 913 gånger
#1439706
Du kanske redan har kollat alla ABS-ringar runtom, men: Hade samma problem som kom och gick på min bil, när jag bytte hjullager fram upptäckte jag efter att ha synat det hela noga att den tandade ABS-ringen var spräckt. Bytte den också och sen fungerade det fint.

Gillar iden med radion, den lägger jag i min "tips-och-trix"-minnesbank :-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1439889
Skulle tro att de där givarna funkar lika bra som Volvos dito.
Det där med radion när du använde den till felsökning såg jag min far göra samma för länge sedan i något annat liknade sammanhang.
Han var radioamatör. Själv hade jag nog aldrig tänkt på det. Utan tänkt multimeter o mätt med.
Måste ju vara lite av samma princip som när man hör knaster i radion när åska är på gång?.
Kör försiktigt tills du avhjälpt felet.
#1439961
Erik Å skrev: tis 06 apr 2021, 22:00 Båda knutarna fram är nya, inklusive ABS-ringarna..
Än sköter sig bilen bra, inga felkoder.
Hur är ringarna bak?
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]