Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crillspett
#1439116
Tjena.

Spekulant på V70 193hk+ då jag vill ha lite klös i bilen. Sett att R modellerna är rätt så dyra så är nog mest ute efter en 193hk som jag sedan kan chippa upp.

Antar att AWD får lite bättre fäste men hur håller det ihop i längden med vinkelväxeln och viskokopplingen(?). Ingen aning hur systemet fungerar och har sett både folk som tycker gott och ont om det tidiga AWD-systemet. Har en kompis farsa som tar ned kardanen varje sommar tror jag det är. Kanske kan hjälpa förlänga livslängden?

Även miltal, är det något att kolla på när man köper en? Sett att flera sagt att det är viktigast hur den är skött men om vi tar en som gått 20 vs en som gått 30 t.ex. och lika välskötta så måste väl den som gått mindre vara lite mer hälsosammare maskinellt. Är lite nojig när det kommer till mil på en bil då jag gärna skulle vilja ha bilen några år.

Upplys mig om jag är ute och cyklar! Hjälp uppskattas :)

Mvh
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1439123
AWD'n är väl bra.... när den funkar... Den är oerhört skör och däckkänslig. Att ens hitta en AWD där AWD'n faktiskt fungerar blir svårare och svårare.
LTT-motorerna är väl inga höjdare direkt om det är trim man vill åt... En T5a är ett betydligt bättre val isf.

Miltal har mer eller mindre noll och ingen betydelse, det är gamla bilar vi talar om, så oavsett mil har tidens tand gjort sitt. Det är enbart det individuella skicket på bilarna i fråga som är avgörande.
av crillspett
#1439135
Jo hade gärna velat haft en T5a men de verkar sällsynta och priset är utanför budgeten just nu.

Vad är det som går på AWDn för det mesta? Vinkelväxeln?
av SubMarine
#1439140
Visst kan man trimma 2.5T-motorerna också men man kommer ju självklart snabbare växa ur turbon än på en T5 beroende på vad ens effektmål är. Dock är ju 16T bolt on så det fixar man ju lätt :) Vill man ha en schysst bruksbil med tillräcklig effekt duger 2.5T fint även i originalutförande.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]