Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70glt
#1438977
Byter ni den varje gång ni tappar ur oljan/byter olja?

Tror jag bara bytt den en gång på säkert fem oljebyten... hm...

Vissa säger att man ska byta den varje gång? Jag byter olja två gånger om året.

Den går ju inte sönder? Det är en metallring? Den kan ju inte ens slitas på? Varför ska man byta den???
av Erik Å
#1438980
Byter för att slippa riskera läckage. Men aluminiumbrickan skulle säkert klara ett par byten utan problem.
Jag har haft andra bilar som hade kopparpackning (typ tunn kopparplåt vikt runt mjuk kärna), de plattades till när man drog åt pluggen och var att betrakta som engångs..
av SubMarine
#1438987
Brickan komprimeras lite när du drar åt skruven och gör så att det tätar mellan tråg och skruv. Återanvänder man den kan man få läckage. När det händer är beror så klart på men det är en risk man tar om man inte byter den.
av rd350
#1439003
Den största risken med att slarva med bytet är att gängorna i sumpen överbelastas om brickan inte byts. I stället för att brickan kläms ihop så blir gängorna kass. Bytet ska givetvis ske varje gång pluggen lossats, allra viktigast på en aluminiumsump.
Användarvisningsbild
av drlecter
#1439043
En del verkstäder byter både bricka och pluggen vid varje oljebyte. Ej någon stor kostnad det heller.. har en bekant som ville att vi skulle kolla varför hans audi läckte olja. Den hade för 3 veckor sedan blivit servad på lokala Meca verkstaden här i byn. Vi hissade upp och kolla, det läckte vid oljepluggen. De hade inte bytt brickan. Så det blev backjobb för dem.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av v70glt
#1439091
Erik Å skrev: fre 02 apr 2021, 00:09 Byter för att slippa riskera läckage. Men aluminiumbrickan skulle säkert klara ett par byten utan problem.
Jag har haft andra bilar som hade kopparpackning (typ tunn kopparplåt vikt runt mjuk kärna), de plattades till när man drog åt pluggen och var att betrakta som engångs..
Ok då börjar jag byta den varje gång!
av v70glt
#1439092
SubMarine skrev: fre 02 apr 2021, 01:09 Brickan komprimeras lite när du drar åt skruven och gör så att det tätar mellan tråg och skruv. Återanvänder man den kan man få läckage. När det händer är beror så klart på men det är en risk man tar om man inte byter den.

Ok ska byta den nästa gång lovar :)
av v70glt
#1439094
Ok ni verkar överens allihopa! Jag byter packningen nästa gång. Pluggen bytte jag för fyra år sedan så den ska nog räcka ett tag till

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]