Sida 6 av 7

Re: Turbobyte v70 AWD 1998

Postat: ons 14 apr 2021, 12:58
av Krelb
Lång smal förlängare gjorde susen. De undre vet jag räcker med att lätta några varv, som tur är

Re: Turbobyte v70 AWD 1998

Postat: ons 14 apr 2021, 13:48
av Krelb
Men nu har jag rivit ut allt, gjort rent där jag kommer åt osv. Men nu är stora frågan, det är lite glapp i turbon. Känner jag på kompressorhjulet är det pyttelite glapp i sidled, känner inte av något axellångt. Håller jag i axeln så har jag mer glapp, fortfarande känner jag typ inget axiellt glapp. Men jag har aldrig mekat turbo förut så jag vet ju inte vad som är ok och vad som är dåligt.
Det är mycket olja inne i turbon dock

Re: Turbobyte v70 AWD 1998

Postat: ons 14 apr 2021, 14:00
av Libbe

Re: Turbobyte v70 AWD 1998

Postat: ons 14 apr 2021, 14:06
av Libbe
Kolla även med G.I.K.se Gik Turboteknik i Gbg
Dom har utbytes.........med........

Re: Turbobyte v70 AWD 1998

Postat: ons 14 apr 2021, 16:22
av Krelb
Nu är vevhusventilationen färdig, bilen ryker betydligt mindre nu.
Lär ju ryka ett tag till då jag inte tog ner intercooler o.s.v. för att göra rent. Så jag har ju en del att bränna ur gissar jag.

Sen kom Lambda-lampan, inte så förvånande dock med tanke på att den sotade en del senaste vändan när det var mycket olja. Går den bort av sig själv om det ordnar sig eller måste den återställas? Tänker att jag kör ett tag och ser, annars får jag plocka ner sonden och göra rent

Re: Turbobyte v70 AWD 1998

Postat: tor 15 apr 2021, 04:23
av Lucif3r
"lambda-lampan" säger bara att det är något fel på luft/bränsleblandningen. Behöver inte ha ett dugg med själva sonden att göra.
Eftersom du mekat med vevhusventen så låter det ju inte allt för långsökt att du missat en vakuumslang(t ex, gaveln på insuget) så den nu drar massa tjuvluft.

Re: Turbobyte v70 AWD 1998

Postat: tor 15 apr 2021, 08:04
av Krelb
Nä det vet jag. Har kollat alla slangar och inte hittat någon som missats. Den på gaveln höll jag på att missa, jäklar vad pillig den var när insuget var fastskruvat. Då fick jag ta loss övre slangen som jag var nöjd att jag slapp tidigare.

Men det jag tänker är att när jag körde den dit jag skulle skruva så rök den _Mycket_ och sotade. Så jag tänkte köra lite för motorn går bra, och sen se om den går att återställa.

Re: Turbobyte v70 AWD 1998

Postat: tor 15 apr 2021, 18:29
av SubMarine
Har du läst ut vilken exakt felkod du har? Lampan kan tändas av många orsaker.

Re: Turbobyte v70 AWD 1998

Postat: fre 16 apr 2021, 03:32
av Lucif3r
Precis, du behöver allt läsa ut koden och se exakt vad den gnäller på.. Främst om den anser att den går magert eller fett, men det kan likagärna vara något helt annat såsom förvärmning, effektiveten av katten(som bakre sonden mäter) osv osv

Re: Turbobyte v70 AWD 1998

Postat: fre 16 apr 2021, 16:15
av Krelb
Jo, jag har dock ingen läsare som klarar protokollet från Volvon. Så jag kör lite gammal hederlig felsökning först. Så därav tanken ifall den återställer sig själv när felet försvinner eller om den måste släckas.

Det jag vet är att innan bytet så sotade och rykte den mycket när jag körde till mekplatsen, och jag körde inte så pass att jag fick upp temp i avgassystemet att bränna av sotet.
Hittills har jag kollar alla slangar och anslutningar, hittar inget vacuumläckage även med startgas runt slangkopplingarna.
Inget utslag när jag sprayar nära insugstätningen, så den verkar inte heller vara någon bov.
Luftmassemätaren ser ren ut, kontakterna ser fräscha ut.

Hittat en kontakt till spjällhuset som gick att trycka in lite mer, så den kan ha varit boven om lampan slocknar.

Det leder mig till nästa fråga!
Vad för OBD2 läsare är rimlig att skaffa som klarar V70'ns protokoll?
Det bör räcka med att kunna läsa och släcka felkoder samt kunna släcka servicelampa.
Kan tilläggas att jag inte har en laptop, så lösningar med kabel och dator går bort. Vill ha en enhet, alternativt om man kan koppla upp till telefon/surfplatta.