Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krelb
#1440165
Nu blev skrikandet ännu värre och ändrat karaktär, blåröken är som innan, vissa dagar ryker det iprincip ingenting, andra dagar är det lutzendimma bakom mig, men aldrig konstant rök vid körning. Skall kolla in i intercooler röret igen senare när bilen svalnat lite.

Men en fråga på det, om jag köper en turbo från skroten, plus monteringssats. Nu har jag ju ingen bra plats att stå på och meka, om jag inte åker till morsan, men 25mil med kass turbo känns lite som att pressa gränserna. Går det så är ju det toppen men vill ju inte stå längs E4 och byta turbo :-D

Vad bör jag räkna med i tidsåtgång för det arbetet? Jag har inte bytt en turbo förut, men är van med att skruva bilar.
När jag går igenom arbetsmomenten i Haynes-boken så ser det ju inte ut att vara ett allt för tidskrävande jobb så länge allting lirar som man vill.
Tänker egentligen om det är värt att ställa sig i GDS hall eller om man bör sikta på någonstans man kan stå mer långvarit
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1440174
I teorin är det ju gjort på en pisskvart typ.............. Men vi pratar om en 23 år gammal bil där ALLT som kan jävlas mer ofta än inte kommer jävlas.
Jag skulle åsätta mig åtminstonde 2 dagars jobb för det. Blir man klar snabbare så är ju det bara bra. Men bättre att planera in "för mycket" tid än för lite. Stressmek slutar sällan bra.
av SubMarine
#1440202
Bytet är inte allt för komplicerat. Vill man gena lite och slippa några eventuellt jobbiga skruvar/muttrar på avgassidan så kan man dela turbon vid avgashuset och låta avgashuset sitta kvar och endast ta bort mittendelen tillsammans med kompressorn. Då delar du bara din nya turbo på samma sätt och monterar tillbaka. Risken då är väl om felet du har skulle sitta i avgashuset så blir du ju inte av med det.

Frågan är ju dock om det ens är på grund av turbon som dina problem uppstår (dock att kalla sidan är helt kolsvart av olja är något att felsöka). Jag har och har haft liknande problem som dig med oljeförbrukning och blårök efter motorbromsning. Jag bytte både turbon samt ventiltätningarna på insugssidan utan någon förbättring kring oljeförbrukningen. Originalturbon vid 35000 mil var fortfarande nästan helt glappfri. Blåröken vid motorbromsning var länge sedan den uppkom och jag tror nog snarare att genomgång av vevhusventilationen gjorde största förbättringen där, men svårt att avgöra då den för mig poffade blårök endast vid gaspådrag efter väldigt lång motorbromsning. Du behöver absolut inte lyfta toppen för att renovera vevhusventilationen.
av Krelb
#1440230
Hade det varit för en vecka sedan hade jag varit tveksammare på turbon. Men med det ljudet den avger nu så känner jag mig ganska säker att turbon är dålig. Sen är den nog inte hela boven i dramat.

Gena vill jag inte göra när jag misstänker att turbon är dålig. Och det är ju inte många extraskruvar o h dessutom får jag ju redan tätningen i monteringssatsen. Så det är bara dumt att gena en sån liten vinst.

Jag vet att jag inte behöver lyfta toppen, men måste väl av med insug och en del annat för att komma åt ordentligt? Så jag tänkte ta det när jag ändå har isär det var tanken för att slippa göra samma sak flera gånger så tätt inpå. Såvida det inte finns enklare sätt att komma åt?
av SubMarine
#1440242
Ja insuget måste bort och i och med det lite grejor runt omkring som t.ex. kylfläkten, gasspjäll, tomgångsmotor etc. Men det är inga direkt svåra moment för att få det gjort, det tar bara lite tid. Att bara lyfta kamkåpan och återmontera skulle jag spontant säga är 2-3 gånger så jobbigt som att byta hela vevhusventilationen.
av Libbe
#1440249
GDS hall går ju bort.......iaf för mig!
Skulle nog också avsätta mer mek tid
Som skrivbenterna skriver MKT kan djävlas.....
av Krelb
#1440361
Sådär såg det ut idag.
Bilagor
20210409_143733.jpg
20210409_143733.jpg (236.93 KiB) Visad 148 gånger
20210409_143728.jpg
20210409_143728.jpg (466.51 KiB) Visad 148 gånger
20210409_143750.jpg
20210409_143750.jpg (538.45 KiB) Visad 148 gånger
av Krelb
#1440569
Jag har bytt plan lite, jag kör vevhusventilationen på en gång. Men en fråga där, brukar man komma långt med bara rengöring av befintligt eller är det lika bra att byta allt när man ändå är igång.
Och finns det något enkelt sätt att se vilken typ man har utan att riva för mycket innan man har grejorna hemma? Sett att det finns 2 olika varianter för samma motor om jag förstått rätt?
av Libbe
#1440570
-Jag bytte Allt!
Hade varken tid eller lust med en massa strul.
Igentäppt system,kan va rent helvetet att få rent och fungerande igen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]