Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krelb
#1438797
Hej! Jag har en V70 AWD från 98 som har börjat vina och blåryka lite. Röken påminner mer om dåliga ventiltätningar, men ett tilltagande vinande ljud gör mig lite orolig över att det ändå är turbon.

Många faktorer spelar in med att jag nyss installerat en helt del ljudisolering för att få ner vägbullret, så det kan ju också förhöja upplevelsen av att den viner mer än vad den gör.

Men till min fråga! För att kontrollera så tänkte jag köpa en begagnad turbo från en skrot och trycka dit. För att förbereda mig tänkte jag kolla upp vilka eventuella andra saker jag behöver när jag inte köper nytt.

Packningar på avgassidan lär jag behöva? Pinnbultar, går dem att köpa löst någonstans, och om inte specifikt för det kittet, vad skall det sitta där? (Jag har varit med om pinnbultar som gått av i tråkiga lägen förr, och har som vana att alltid byta när jag gör såna här sällanjobb. Billigt sätt att slippa svordomar.)
Övriga nödvändigheter som behövs?
Finns det kanske bra monteringskit att köpa?

Övriga saker som kan vara bra att tänka på?

Motorn är en B5254T

Ventiltätningar skall bytas dem också, men det tänkte jag ta i sommar sen när det är roligare att stå och meka. Men det är en annan femma.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1438824
Du kan börja med att lossa intercooler-rören från turbon och kolla om det är mycket olja i turbon och rören. Känn även efter på impellern om den glappar mycket. axialt glapp är ok till viss del, men radiellt glapp är mindre bra.
Vinandet är svårt att säga utan att lyssna på bilen, men en turbo viner ju av naturliga skäl. Så det i sig behöver inte betyda att något är fel på turbon. Men som sagt, svårt att säga utan att höra det i person.
Det är även normalt att en turbo-bil puffar lite blårök ibland. En liten del olja kommer alltid leta sig ut i tryckrören/intercoolern, och när det samlats tillräckligt mycket följer det med in i förbränningen och man får några blårökspuffar. Så här är det också en fråga om hur mycket den blåryker, och hur ofta, för att kunna säga om det är normalt eller inte.
Det sitter ett dräneringshål på intercoolern, men denna är mer eller mindre alltid igensatt av skit. Så kolla det också och gör rent den.

En annan vanlig felkälla till blårök är igensatt vevhusventilation. Kan vara en idé att fixa till den också. Var speciellt noga med värmeventilen som sitter på insugsröret vid turbon. Den kladdar igen sig fort på turbobilar.

Pinnbultarna är av standard-typ vad jag kan minnas, så det går att ta typ "vilka som helst" med samma mått. Men går dom gamla av, så kommer dom ju gå av vid demonteringen, och det kommer genast innebära en hel del merjobb. Då lär du bort med grenröret(med risk att ha av även dom pinnbultarna) och borra ur resterna av pinnbultarna.

Övriga nödvändigheter är väl packningar för oljetillförseln, oljereturen, vattentillförseln och vattenreturen. Downpipen har ingen packning, och jag vill minnas att det heller inte är någon packning mot grenröret.
Vill du vara riktig noga så kan du ju alltid köpa packningssats för själva turbon också. Dom är inte så dyra vad jag kan minnas, men är ju en hel del pill att byta.

B5254T har ett 13g agg vad jag kan minnas, möjligen ett 13t. "löjligt liten turbo" iaf ;-)
av Libbe
#1438857
Jag köpte Pinnbultar på https://www.sifvert-skruv.se/
Mycket bättre än Volvo Orginal. På dom jag köpte på ovanstående butik,så var det Insekt på dom. Vilket gör att man kan dra dom i botten. PÅ volvos får du dra med fingerkraft. Dessutom var dom billigare än "Vollos" :-D
av SubMarine
#1438919
Pinnskruvarna kan man enkelt lossa och dra fast genom att sätta på dubbla muttrar som man drar ihop mot varandra. Sen kan man skruva på den ena eller den andra beroende på om man ska lossa eller dra åt.
av Krelb
#1438922
Tack så mycket för svar! Vevhusventilationen ligger med på åtgärdslistan också, den tänkte jag dock ta när jag ändå skall av med toppen och är där och river, för vad jag förstått är det en hel del som skall loss för att komma åt den. Den vet jag är dålig, men inte kass, dvs inte övertryck men inte så bra undertryck som det borde vara.

Blåröken och oljekonsumptionen är mer än vad jag gillar. Det som talat emot turbon och för ventiltätningarna är att den ryker inte alltid, det kommer och går. Dessutom så är det främst om man motorbromsar och sen gasar som det kommer en poff, det är ingen konstant rök när man kör.
Men samtidigt viner turbon mer än den borde, jämfört med många andra turbobilar jag haft.

Men jag skall börja kolla glappet och oljan i rören.
av Libbe
#1438976
Ett annat Tips*

Köp INTE Biltemas Ventilbåge! För guds skull.......du kommer bara åt 4 Ventiler....det är dom på ytterkanterna Cylinder 1+5 .
Den är alldeles för kort i bågen......... Annars Bra skiit! :-D
av Krelb
#1439108
Var ute och kikade lite idag, har inte känt på själva turbon ännu, tror inte jag får in handen i det lilla hålet. Men det är oljigt inne i röret, inte skitmycket men det är.
Själva turbon ser helt ren ut inuti dock.
av Libbe
#1439118
Ventilstyrningar,Ventiltätningar, Slipa in ventilerna........Topplockspackning,grenrörspackning,insugspackning.......Packningsmassa till Topplocket
Kanske ide' att byta packboxar till Kammarna? När d ändå lyfter toppen? Glöm inte Oringarna för varje Cylinder.........

det blir ju en del..........
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]