Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krelb
#1439120
Libbe skrev: fre 02 apr 2021, 19:10 Ventilstyrningar,Ventiltätningar, Slipa in ventilerna........Topplockspackning,grenrörspackning,insugspackning.......Packningsmassa till Topplocket
Kanske ide' att byta packboxar till Kammarna? När d ändå lyfter toppen? Glöm inte Oringarna för varje Cylinder.........

det blir ju en del..........
Ja jo, när jag lyfter toppen vet jag att det blir en del. Det har jag gjort förr på olika bilar.
Då blir det alla tätningar jag kommer åt, plus ny kamrem. Inte för att det är dags ännu egentligen men jag har själv inte satt ny rem och skall jag ändå av med den så sätter jag inte dit den gamla igen. Ren principsak.

Vet inte exakt vad som ingår i stora sotningssatsen, men det kikar jag och kompletterar eventuella nödvändigheter sen. Men lyfta toppen blir inte förens senare som sagt var. Men den delen har jag hyfsad koll på. (Där byter jag alltid bultarna också, hoppade över det en gång med resultat av en pinnbult som gick av längs med blocket, det var mycket svordomar, magnetborr, helicoil och nya pinnbultar)
av Krelb
#1439149
SubMarine skrev: fre 02 apr 2021, 19:49 Hela kalla sidan på turbon är ju helt svart av gammal olja. Har du något läckage där i krokarna?
Jag misstänker det, vill utesluta att det kom internt och läckte via fogen mellan slang och röret till intercoolern först, den är ganska kladdig runt den skarven. Och den känns ganska lös när jag tog loss röret ur slangen. Så den slangbiten tänkte jag byta, men är ju onödigt att byta om orsaken var att turbon läckt för mycket. Den har ju dock gått långt, och med lite oljemarinering så är det ju inte konstigt om den sväller och blir lite kass.

Men sen har jag tänkt nu när det blir lite varmare och skönare ute att tvätta ut motorrummet ordentligt så jag kan se vad som är pågående läckage och vad som är gamla synder
av Krelb
#1439163
En annan fråga i samma tema! Om man byter turbo, är det bara samma lika som går, eller finns det andra som också passar utan för stora modifikationer?
av SubMarine
#1439167
Det finns flera aggregat i samma serie som passar bolt on. Du har antagligen en 13g och man brukar kunna montera 16t, 18t och 19t. Avgashusen kan dock skilja då det finns både raka och vinklade avgashus.

Jag har en 2.5T från 1999 (13t aggregat) och har satt dit ett 16t aggregat bolt on. Då hade jag vinklat avgashus original.
av Libbe
#1439187
-Man skall nog Passa sig och tänka efter vad man stoppar i? Även om det är Bolt on Så är det inte Tillåtet med "Modifikation" av Turbo!
Den erfarenheten fick jag,när jag fick "Svart flagg" av Svensk Bilprovning. Jag hade nämligen stoppat i en 850 R Aggregat + Wastgate ifrån en Grupp A Turbo i 200:a serien i en 945:a! 850 R Turbon passade 945:an....de ända man behövde var att man fick vrida till Turbinhuset ett halvt varv.

Tyvärr* denna dagen,då jag rullade in på besiktningen,så jobbade en snubbe där som vanligen bara håller på och besiktigar importerade bilar. Han såg detta! Och han hade hoppat in som vikarie denna dag jag skulle dit. Han stod på sig,och sa att detta var modifierat, Och bilen underkändes! Jag vill minnas att Volvo själva var involverade i "Caset" - Men inte ens dom kunde se att det skulle vara Modifierat med en 850 R Turbo. Många Tekniker på Volvo kliade sig i hår jässan och tittade åh tittade..... (Tror Volvo skrev ett godkännande) Som jag fick ta med mig till Bilprovningen en 2:a gång då! Stelbenta som dom är......Så godkände inte den "Tekniska besiktningsmannen" Bilen. *Aldrig i livet! sa han..........

G:I:K Turboteknik i gbg hade styrt in chippet i bilen tsm med Agget, Och jag hade ett laddtryck på Max 1,4 :-D Bilen gick bra! -Kan jag säga....Hehe
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1439219
Visst är det så, man får inte byta turbo till någon annan.

Men... realistiskt... Oddsen att "åka dit" på det är snudd på obefintlig. Varför? Mitsu-aggen(13g, 15g, 16t osv) är visuellt snudd på identiska, man lär allt fram med skjutmåttet för att avgöra om det är skillnad på dom eller ej. Typskylten som sitter på turbon, som faktiskt säger vad det är för turbo, är också snudd på omöjlig att se utan att börja plocka av tryckrör osv.

Gör man andra modifikationer, t ex sätter på extern wastegate, eller byter till någon herrejösses-mycket-fysiskt-större turbo, så är det "självklart" att man åker dit på det.

Det är stor skillnad på snedställda turbo-motorer och rakställda, just därför att turbon är så otroligt svårinspekterad på plats utan att demontera saker. På rakställda motorer är det däremot pisslätt att se.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]