Sida 1 av 1

Trimma 850 aut.

Postat: lör 07 apr 2007, 09:51
av Ricaro
Hare lite funderingar på att köpa en ny 850 och då en turbo. Har hittat ett fint exemplar som är intressant. Är då en -95 med automatlåda. (I stockholmstrafiken kan de vara lite skönt tänkte jag.) Men min fråga är hur pas väl automatlådorna håller för att trimma? Hade tänkte chippa + lite smått så ca 300 hk. Är det stor skillnad på hållbarheten mellan automat och manuell? Klarar en automat av effekten? Tacksam för all info. Mvh

Postat: lör 07 apr 2007, 17:56
av volvo1618
Automten håller bra med en chippning och säkert mer därtill beroende på skick och milantal.. ett tätare oljebyte i automaten är inte fel vid prestanda ökningar.

Däremot går den inte gämnföra med manuella M56an som står pall för över 500kusar.

Postat: sön 08 apr 2007, 09:55
av uno83
Fast det är väl vridmomentet och inte effekten som spelar roll i det fallet...?

Postat: sön 08 apr 2007, 15:06
av Ricaro
Jo det är sant att det är vridet som har betydelse. På exempelvis bsr så ger chipp 290 hk och 430 nm i vrid, så de är väl i de krokarna jag hade tänkt effektmässigt. antar att övriga firmor ligger ganska lika. Men verkar som att de itne ska vara några problem med en automatlåda att hålla för de då? Förlorar man mycket i tid i jämförelse med manuell? Man vill ju ha lite möjlighet att hänga på vid rödlysen. :)

Postat: lör 21 apr 2007, 21:52
av HD
Ricaro skrev:Jo det är sant att det är vridet som har betydelse. På exempelvis bsr så ger chipp 290 hk och 430 nm i vrid, så de är väl i de krokarna jag hade tänkt effektmässigt. antar att övriga firmor ligger ganska lika. Men verkar som att de itne ska vara några problem med en automatlåda att hålla för de då? Förlorar man mycket i tid i jämförelse med manuell? Man vill ju ha lite möjlighet att hänga på vid rödlysen. :)
Du tappar inte turbo trycket vid växlingarna som en manuell gör...Men problemet brukar snarare vara att få fäste i marken :)

Postat: sön 22 apr 2007, 21:20
av apersson850
Man behöver inte trimma.

Går fort nog ändå.