Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lolipatter
#1438399
Det började häromdagen då lambdalampan började lysa på bilen. Jag lade inte mycket tanke på det, men när jag kom hem märkte jag bland annat att fläkten inte slutade snurra förens efter ett tag trots att jag kört mycket lugnt.
Jag ansåg att det inte var någon jättefara men när jag skulle köra dagen efter startade den inte, eller var åt mindstånde väldigt svårstartad. När man vrider på nyckeln vrids motorn och efter en stund kan motorn hosta igång i någon sekund för att sedan dö igen.
Jag läste då felkoder och det var en om motortemperatursensorn, så den bytte jag och fläkten snurrar inte längre men den startar fortfarande inte.
Ibland går det att starta bilen efter en rejäl stund av att vrida på nyckeln, då går den ganska bra men dör efter några minuter. Det kommer även en ganska rejäl mängd vit rök ur avgasröret, dock tror jag att det bara är för all bensin som spolats genom motorn.
Jag har lyssnat efter bränslepumpen som verkar ljuda så själva bränslepumpen tror jag inte det är fel på, kanske något på vägen till motorn dock, något läckage eller liknande.
Men mer än det har jag ingen aning om vad det kan vara så skulle uppskatta all hjälp och alla idéer jag kan få!
av Lolipatter
#1438412
Testade att dra ur luftmassmätaren och nu går startar den och funkar fint, troligen något skit eller liknande på den eller så är den helt enkelt kass. Men ska kolla lite på den och kanske köpa en ny ifall det behövs.
Märkte dock att lambdalampan fortfarande lös, har dock hört att den kan lysa pga fel bränsleblandning och tänker att det blir väl fel ifall den inte har en luftmassmätare? :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1438450
"Lambdalampan" är en miljölampa. Den säger att något är fel på luft/bränsleblandningen och inget annat. Vad som *orsakar* den inkorrekta blandningen kan vara något helt annat. Här behövs det läsas ut felkoder för att få vidare vägledning.

När du rycker t ex LMM så sätter du bilen i ett nödprogram, där bilen använder förprogrammerade värden istället för värden från diverse givare. Dvs, bara för att bilen fungerar när du kopplade ut LMM behöver det INTE betyda att det är LMM som är felet.
av NotAnotherSheep
#1440363
Hade liknande problem på min S70 för ett par veckor sen.

Det visade sig vara tändspolar samt luft i bränslesystemet.
När du får igång motorn så ge lite gas och se om gången e jämn. Om inte så är tändsystemet att misstänka.

Testa lufta bränslesystemet också.

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]