Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gubbeutanhatt
#1437838
Hej, jag är ny här så hoppas detta inte har varit uppe tidigare.

Jag har en 850 -95 med 10 ventilers motorn. Efter att ha ersatt mina gamla trötta tändstift med Volvos original 3 elektrods-stift så går "Gamla Bettan" betydligt mjukare på tomgång.

Fråga till forumet: Varför har Volvo valt att använda denna typ och är det är dessa stift som gäller för bästa resultat?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1437839
3-elektrodsstift brukar vara sämre än 1-elektrodsstift i så här gamla bilar. Dessa gamla bilar är byggda för 1-elektrod.
Varför volvo sålde dig 3-elektrods var troligen bara pga. att det var vad dom hade hemma.

Att din bil går bättre är nog troligen bara för att dina gamla var så mycket sämre. 3-elektrods fungerar ju, givetvis, men är inte fullt lika bra som rätt och friska 1-elektrods.
av Erik Å
#1437876
3-elektrodsstiften gav längre bytesintervall eftersom slitaget (varje gnista slår bort lite metall från elektroderna) "äter" sig runt mittelektroden och gnistan slår till den ytterelektrod som råkar ligga närmast. Nu har man gått tillbaka till 1-elektrodsstift men denna gång med platinaelektrod och då påstås de hålla ännu längre.
3-elektrodsstiften har ganska rejält elektrodavstånd (runt 1mm) och det går inte att justera. Jag misstänker att de är anpassade för den högre tändspänningen man fick då motorerna fick tändspolar på varje stift..
Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?