Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Puckosmulan
#1436594
Hej

Jag har just köpt en V70 GLT årsmodell -98.
Nyligen besiktigad med blankt papper.

De enda felen jag upptäckt än så länge är en sten död farthållare, en strejkande bakrutetorkare och en elhiss, höger bak, som fungerar lite när den känner för det.

Bilen har gått drygt 26 000 mil och är fri från rost såvitt jag kan se.

Vad har jag att vänta för troliga överraskningar framöver?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1436599
Njä det finns inte speciellt många problempunkter, faktiskt. Det är mestadels slitagedelar såsom hjullager, styrleder, spindelleder, fördelare, rotor och sånna saker.

Farthållaren kan vara så enkelt som ett vakuumläckage.
Bakrutetorkaren har ärgat ihop för att ägaren/arna innan inte använt den ordentligt. Har det inte gått allt för länge så brukar man kunna plocka isär länkaget och göra rent + smörja. I värsta fall får man byta hela länkaget. Kostar inte så många kronor på skroten.
Elhissen är troligen knappsatsen. Fungerar den som den ska från knappen i bakdörren? Eller är den lika bråkig oavsett?
av Puckosmulan
#1436795
Kamrem skall vara bytt vid ca 18 000 mil enligt säljaren. Kan man se dess skick på något sätt?
av Puckosmulan
#1436799
Lucif3r skrev: fre 19 mar 2021, 10:02 Njä det finns inte speciellt många problempunkter, faktiskt. Det är mestadels slitagedelar såsom hjullager, styrleder, spindelleder, fördelare, rotor och sånna saker.

Farthållaren kan vara så enkelt som ett vakuumläckage.
Bakrutetorkaren har ärgat ihop för att ägaren/arna innan inte använt den ordentligt. Har det inte gått allt för länge så brukar man kunna plocka isär länkaget och göra rent + smörja. I värsta fall får man byta hela länkaget. Kostar inte så många kronor på skroten.
Elhissen är troligen knappsatsen. Fungerar den som den ska från knappen i bakdörren? Eller är den lika bråkig oavsett?
Det låter bra. Tänker att det var tryggare att lägga pengarna på en Volvo än en gammal fransman, även om det blev lite dyrare.

Skall skruva av panelen på insidan av bakluckan och se hur det ser ut. Kanske börja med att mäta så det kommer ström fram till motorn är en bra idé? Har en volvoskrot i närheten så om jag inte får igång det får jag åka dit och se om han har nåt som funkar ;-)

Bakrutan gör lite som den vill oavsett vilken brytare jag använder. Det spelar egentligen inte så stor roll om den inte funkar 100% heller, men det är väl inte jättesvårt att plocka ur brytarna och kolla.
av Erik Å
#1436836
Tänk på att det är åldersgräns på kamremmen också, max 10 år. Visst kan man ta av plastkåpan upptill och titta hur den ser ut (har jag gjort själv ibland) men det är förstås ingen garanti att den inte håller på att gå av..
Sägs att man ska spana efter sprickor intill gummiklackarna. Lite svårt att se eftersom de är vända "inåt" mot remskivorna men med en liten spegel och ficklampa så går det. Sen får man vrida fram motorn stegvis, 5:ans växel och knuffa bilen en decimeter i taget.
Kablarna till bakluckan har en tendens att nötas av i böjen förbi "gångjärnet" uppe i taket, kanske därför torkaren strular.
Knapparna till elhissarna slutar fungerar pga att det kommer in damm i dem. Med lite tålamod kan man pilla isär dem och göra rent.
av Puckosmulan
#1441168
Lucif3r skrev: lör 20 mar 2021, 23:00 Är man osäker på kamremmen är det dock alltid bäst att byta... Kamremsras är inget man vill ha på dessa motorer, då blir det bara skrot kvar av dom.
Jag skall ta tag i det så fort det blir lite varmare.
Har kollat lite videor på kamremsbyte och svårighetsgraden verkar inte vara oöverstiglig bara man är noggrann och har gott om tid och tålamod.

Säger som Pippi Långstrump: "Det har jag aldrig gjort förut, så det kommer säkert att gå jättebra" ;-)
Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]