Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1438068
Erik Å skrev: Har du kollat dräneringsslangarna från torkardiket?...
Japp jag gjorde det i veckan och det var massa skit i vid inloppen. Det var även en hel del skit i kanterna på ovansidan av plastsjoket som jag rensade bort. Men det verkar inte vara stopp längre ned i slanagarna för när jag provade att spruta ned vatten i inloppen rann det rakt igenom. Jag undrade just hur slangarna var fästa i nederkanten för det var inte helt uppenbart men buntband igenom slangarna alltså? Inte nån vidare bra konstruktion.

Jag blev lite nyfiken och kollade även under plastsjoket och det såg inte roligt ut där. Det var fullt med barr runt friskfluftsintaget och det täckte även dräneringshålet. Förmodligen var det där det läckte det in vatten när jag tvättade bilen med massa vatten och högtryckstvätt för några veckor sen. Se bilder. Jag blev rätt besviken på verkstan som servade bilen nyligen. De bytte filtret som syns på bilden men tog inte bort några barr och sa inget om det heller trots att de lovade att säga till om de såg nåt som såg dåligt ut på bilen. Klåpare.

Jag har tagit bort alla barr, löv mm nu och gjort rent. Men jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att plastbyttan för pollenfiltret ska sitta fast. Den är bara nedtryckt på gummipackningen och de små hakarna längst ner på den låser inte fast ordentligt runt gummipackningen för de är alldeles för små. Så det är väl bara en tidsfråga tills plastbyttan glider upp och det riskerar att läcka in vatten i luftintaget. Dräneringshålet i plåten under luftintaget sitter inte på lägsta punkten och plåtkanten på luftintaget sitter bara nån centimeter eller två ovanför plåten. Jag skulle egentligen vilja ha en plastbytta med ordentliga snäppfästen längst ner så att den sitter fast ordentligt och tätar mot gummipackningen. Då skulle konstruktionen klara av mycket vatten. Men det verkar inte finnas nån förbättrad modell att köpa.

Häromdagen letade jag läckor genom att spruta mycket vatten vid fästpunkterna för railsen och lite grann upp under rutans nederdel och på lite andra ställen för att leta läckor men det läckte inte in något vid dessa ställen. Så troligen är det vid friskluftsintaget det har läckt. Imorgon blir nog det slutgiltiga testet för då ska det regna en hel del och jag ska passa på att tvätta bilen också. Läcker det inte in något då kan jag nog vara rätt säker på att det var vid friskluftsintaget det läckte.
PXL_20210325_173002210.jpg
Pollenfilter bild 1
PXL_20210325_173002210.jpg (810.4 KiB) Visad 231 gånger
PXL_20210325_173004939.jpg
Pollenfilter bild 2
PXL_20210325_173004939.jpg (905.64 KiB) Visad 231 gånger
PXL_20210325_173841214.jpg
Luftintag
PXL_20210325_173841214.jpg (962.7 KiB) Visad 231 gånger
PXL_20210326_185056678.jpg
Plastbytta
PXL_20210326_185056678.jpg (849.34 KiB) Visad 231 gånger
#1438069
Erik Å skrev: Förutom det så kan det vara läge att rensa dräneringshålen i dörrarnas underkant. Är de igensatta så stiger vattennivån i dörrarna (lite regnvatten läcker alltid in vid nedre gummilisten vid rutan) och kan rinna över till kupen till slut

Och slutligen, lyft på gummilisten i vindrutans överkant och kolla att det inte har rostat hål i plåten. Värst utsatt är vänstra hörnet samt en fläck ungefär på mitten, det är där torkarna vänder som man får mest saltvatten in under listen..
Tack för tipsen ska kolla detta också senare.

Ett annat problem med dränering är att det saknas dropplister på bilen och vatten på railsen mm rinner in i kupén när man öppnar dörren om det regnat mycket. Jag ser inte riktigt hur man kan undvika det? Är det en miss i konstruktionen?
Railsens gummitätningar verkar hindra att vattnet som samlas på taket rinner undan snabbt också.
Se bild.
2021-03-27 23_30_34-Video - Google Foto.png
Dropp
2021-03-27 23_30_34-Video - Google Foto.png (233.4 KiB) Visad 230 gånger
#1438072
GoaGubben skrev: lör 27 mar 2021, 23:23 Men jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att plastbyttan för pollenfiltret ska sitta fast.
Det bygger på friktion (plus gravitation) :-) Jag har aldrig råkat ut för att plastbyttan har krupit upp ur gummilisten men särskilt vattentätt lär det inte vara. Så därför är det viktigt att vattennivån inte börjar stiga i torkardiket pga igensatta dräneringar (eller barransamlingar :P ).. Jag är nog mer orolig att vatten kan krypa in under gummilisten om den inte tätar mot plåten. Det vatten som eventuellt rinner ner i luftintaget borde hamna i AC-dräneringen. Den kan föralldel vara läge att kolla upp den också, har för mig att det sitter en kort gummislang under värmepaketet ner till ett hål mitt på kardantunneln. Har den lossnat eller blivit tilltäppt så lär vattnet hamna under mattorna.


GoaGubben skrev: lör 27 mar 2021, 23:32 Är det en miss i konstruktionen?
Japp :-) Styling går numera före funktion!
#1438073
Erik Å skrev: lör 27 mar 2021, 23:58
GoaGubben skrev: lör 27 mar 2021, 23:23 Men jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att plastbyttan för pollenfiltret ska sitta fast.
Det bygger blott på friktion :-) Jag har aldrig råkat ut för att plastbyttan har krupit upp ur gummilisten men särskilt vattentätt lär det inte vara. Så därför är det viktigt att vattennivån inte börjar stiga i torkardiket pga igensatta dräneringar (eller barransamlingar :P ).. Jag är nog mer orolig att vatten kan krypa in under gummilisten om den inte tätar mot plåten. Det vatten som eventuellt rinner ner i luftintaget borde hamna i AC-dräneringen. Den kan föralldel vara läge att kolla upp den också, har för mig att det sitter en kort gummislang under värmepaketet ner till ett hål mitt på kardantunneln. Har den lossnat eller blivit tilltäppt så lär vattnet hamna under mattorna.
Plastbyttan kanske inte kryper upp helt men det räcker nog att den kryper upp lite grann för det inte ska bli ordentligt tätt under och vatten kan krypa in under gummilisten som du skriver Det är det jag misstänker har hänt på min bil. Det vattnet rinner ner längs ljudisoleringsmattan innanför handskfacket och hamnar under filtmattan vid passagerarsätet. När jag höll på att göra rent och slabbade med lite vatten såg jag lite vatten rinna den vägen. AC-dräneringen har jag redan kollat och där verkar det inte läcka. Inte från värmepaketet heller.

Idag tog jag bort fläkten och kollade så att det inte var en massa smuts eller rost på AC evaporatorn innanför fläkten men den såg ok ut. Vatten som rinner ner i luftintaget läcker troligen åtminstone delvis förbi återcirkuleringsklaffen och vidare in i kupén. Jag tror inte den klaffen håller helt tätt för vatten i kanterna. Klaffen verkade dessutom ha fastnat i nåt mellanläge på min bil så om det kom vatten den vägen lär det ha runnit rakt förbi. Jag har puttat tillbaka klaffen i vad jag tror är rätt läge och den verkar funka nu men varje gång den öppnas görs det i väldigt små steg som om elektroniken tror att det är nåt i vägen eller nåt sånt. Men till slut öppnas den iaf. När den stängs (när man trycker på återcirkuleringsknappen) gör motorn det i ett enda steg. Men det är ett annat problem än vatten som läcker in iofs. :)
PXL_20210327_152626145.jpg
Fläkthus och återcirkuleringsklaff
PXL_20210327_152626145.jpg (558.77 KiB) Visad 213 gånger
Erik Å skrev: lör 27 mar 2021, 23:58 Japp :-) Styling går numera före funktion!
Ok det var ju tråkigt. På min VW Golf IV jag hade förut har jag inget minne av att det droppade in vatten och den var också rätt stylad vid dörrarna.
#1438076
GoaGubben skrev: sön 28 mar 2021, 00:25 Vatten som rinner ner i luftintaget läcker troligen åtminstone delvis förbi återcirkuleringsklaffen och vidare in i kupén. Jag tror inte den klaffen håller helt tätt för vatten i kanterna.
Aj, tänkte inte på att återcirk-klaffen fungerar som golvbrunn i luftintagslådan.. :-/
Återigen, det är förmodligen A och O att hålla rent i och runt dräneringarna i torkardiket. Årlig inspektion är nog inte helt fel ;-)
#1438077
Erik Å skrev: Aj, tänkte inte på att återcirk-klaffen fungerar som golvbrunn i luftintagslådan.. :-/
Återigen, det är förmodligen A och O att hålla rent runt dräneringarna i torkardiket. Årlig inspektion är nog inte helt fel ;-)
Japp det är ett stort hål rakt in i kupén under klaffen. Luften tas in den vägen om klaffen är stängd.
Ja de får definitivt bli regelbunden inspektion av torkardiket. Särskilt när bilen stått vid sommarstugan ett tag där det brukar blåsa ner mycket från träden på bilen. Går ju rätt lätt att se hyfsat bra om man bara lossar skruvarna på högersidan och kikar in under.

Vad gäller den lite konstiga lukten i kupén är jag rätt säker på att den kommer från gummi/plastbaksidan på filtmattorna. Det är en lite frän lukt som inte ger med sig.
Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]

V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]