Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1435809
Hur får man bort golvklädsel/mattorna för att torka upp ordentligt om det blivit blött under dem och var är det troligast att det läcker in vatten? Jag upptäckte idag att det är ljuddämpningsmattan under golvklädseln höger bak är genomblöt eller åtminstone genomfuktig och fläckvis blöt vänster bak. Framtill har jag inte kommit åt att kolla än.
PXL_20210314_135428469.jpg
Höger bak
PXL_20210314_135428469.jpg (623.5 KiB) Visad 1920 gånger
PXL_20210314_135424061.jpg
Höger bak under ljuddämpande mattan
PXL_20210314_135424061.jpg (644.71 KiB) Visad 1920 gånger
PXL_20210314_135447178.jpg
Vänster bak
PXL_20210314_135447178.jpg (610.59 KiB) Visad 1920 gånger

Gummibussningen för vad jag misstänker är handbromsvajern satt inte ordentligt i hålet på vänster sida så där har det kunnat läcka in men det är på vänster sida det är blötast.
PXL_20210314_135453460.jpg
Bussning
PXL_20210314_135453460.jpg (609.76 KiB) Visad 1920 gånger
Det som gjorde att jag började riva upp klädseln var att jag upptäckte en silverfärgad påse med nåt mjukt i under sätet bak som satt fast på en gummiflärp som såg ut att ligga fel, under sätet istället för under mattan. Vad är det för silvergrej? Torkmedel? Knark?! ;)
PXL_20210314_134501044.jpg
Konstig grej
PXL_20210314_134501044.jpg (855.65 KiB) Visad 1920 gånger

Måste stolarna tas bort för att kunna komma åt ordentligt? Jag har en reparationshandbok från Haynes och det står att man helst bör överlåta det till en verkstad pga sidokrockkuddarna men det blir väl väldigt dyrt att lämna in sånt här tänker jag.

Det luktar lite skumt i bilen, inte direkt unket utan mer som lukten i en full dammsugarpåse. Jag antar att det kan komma från fukten men är inte helt säker faktiskt för det är som sagt inte den typiskt unkna lukten av fukt eller mögel.

Jag har nyligen blivit ägare till bilen men den har varit i familjens ägo sen inköp.
#1435830
Man måste nog ut med stolar, baksäte (ryggstöd), mittkonsol, lister runt dörrar mm för att få ur mattorna. Rätt stort projekt antar jag, har bara lyft på ett hörn i taget :-) .
Räcker det inte bara med att lyfta där det är blött och rigga upp en fläkt som får blåsa in under mattan något dygn?
Skulle provat lägga in dagstidningar under mattan först så de får suga upp merparten av vattnet.. .
#1435962
Tack för era svar!
Jag har lyft upp mattan bakom stolarna så gott det går utan att ta bort konsolen och stolarna och torkar kör med kupevärmare i baksätet nu där sitsen brukar vara annars. Dock verkar det vara blött även längre fram under mattan som jag inte kunnat komma åt. Skulle vilja riva ut åtminstone ljuddämpningsmattorna och helst byta ut dem för de kanske fått mögel. Men det verkar vara en väldigt stor ljuddämpningsmatta som täcker båda sidorna och fram under mittkonsolen också så inte helt enkel att dra ut.

Jag är rädd för att bort stolarna eftersom sidoairbagen kan påverkas då. Min bil borde ha elektronisk utlösning av den så ska nog inte köra med bilen alls om båda stolarna inte är på plats. Borde iofs gå att lossa stolen utan att lyfta ur den ur bilen för att kunna få ut mattan. Eller så kanske det går att lossa enbart bakre bultarna för att lyfta upp skenorna och kunna dra ut mattan den vägen om det behövs. Framtill verkar enklare att få ut mattorna så ska ta en koll där snart också. Vill ju veta var det läcker in.

Gummipluggen är svår att sätta på plats för vajern/vajerhöljet är väldigt hårt spänd. Det var en verkstad som bytte handbromsvajer/handbromsvajrar nyligen och funderar på om de kanske använde för kort vajerhölje. Men de borde väl bara bytt vajern iofs. I vilket fall som helst kan det vara då som gummipluggen lossnade. Ska försöka pilla den på plats. Får kanske täta med silikon om den ser ut att kunna lossna enkelt igen.
#1435966
Påsen skulle nog ligga över hålet till handbromsvajern men hade hamnat fel under sätet istället. Om det nu är torkmedel som det påstås i den andra tråden känns det som om Volvo är medvetna om att gummibussningen för vajern kan lossna och gjort en halvkass workaround för att suga upp fukt som kommer in den vägen. Ska nog se till att vika ner påsen på plats över gummibussningen.
#1436794
Jag har försökt torka upp bakom sätena med värmefläkt i veckan men eftersom det verkade som det var blött även framför sätena rev jag ut golvmattorna idag. Det var inte så jobbigt ändå. Jag behövde lossa mittkonsolen men det stod väldigt bra i Haynes reparationshandbok hur man skulle göra och sen behövde jag lossa på bultarna till sätena och dra förbi mattan och sen skruva fast sätena igen. Jag fick klippa en kort skåra i mattorna på ett par ställen också för att slippa ta loss kablar mm men det kommer inte synas eftersom det var under stolarna.

Hursomhelst är golvmattorna ur nu och jag har hittat vatten under ljudisoleringsmattan höger fram. Den är genomblöt och luktar lite illa. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu för ljudisoleringsmattan framtill är jättestor. En och samma gummiduk med skumgummi undertill täcker golvet under båda platserna fram och långt upp på väggen mot motorrummet. Funderar på att att skära lossa den delen av mattan som är på passagerarsidan med mattkniv. Den måste nog ut på nåt sätt iaf för att bytas ut eftersom den luktar illa. Nån som kan ge råd om hur jag bör gå vidare?

Funderar på att lämna in bilen till verkstad som har vana av såna här reparationer också. Men skulle vilja hitta varifrån vattnet kommer först.
#1438060
GoaGubben skrev: lör 20 mar 2021, 17:19 .. Men skulle vilja hitta varifrån vattnet kommer först.
Har du kollat dräneringsslangarna från torkardiket?
Det är en helt idiotisk konstruktion, slangarna som ska leda bort vattnet från det svarta plastsjoket framför vindrutan sitter fast med buntband i nedre änden där de mynnar på insidan av framskärmarna. Visst, fine. Problemet är att buntbanden går rakt igenom ett hål genom slangarna så de fungerar som utmärkta fällor för tallbarr och allt annat skräp som spolas ner från vindrutan. Det är bara en tidsfråga tills det blir stopp. Sen finns det någon dränering från själva torkardiket, minns inte om det var en andra uppsättning snarlika slangar.
Hursomhelst, om det blir stopp i dräneringarna så blir det så småningom översvämning i torkardiket och vatten rinner in till kupen genom friskluftintaget, hål för kabelstammar mm..

Förutom det så kan det vara läge att rensa dräneringshålen i dörrarnas underkant. Är de igensatta så stiger vattennivån i dörrarna (lite regnvatten läcker alltid in vid nedre gummilisten vid rutan) och kan rinna över till kupen till slut

Och slutligen, lyft på gummilisten i vindrutans överkant och kolla att det inte har rostat hål i plåten. Värst utsatt är vänstra hörnet samt en fläck ungefär på mitten, det är där torkarna vänder som man får mest saltvatten in under listen..
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]