Sida 1 av 1

Viktigast att kolla på långmilare, V70?

Postat: lör 13 mar 2021, 20:04
av LarsS
Hej

Vad är viktigast att kolla på en V70 från 2000 som gått 37 000 mil?
Det är en manuell bensinare på 138 hk.

Re: Viktigast att kolla på långmilare, V70?

Postat: lör 13 mar 2021, 21:27
av MickeM
Den är 21år gammal. Det är det viktigaste numera.
Milen saknar betydelse sedan många år tillbaka.
Oavsett om den gått 7000, 37000 eller 57000mil.
Det är hur den är skött som betyder allt.

Men visst är det bra om kopplingen och vevaxeltätningen är bytt. Lamellen är nog inte utsliten om den körts normalt, men slavcylindern är oftast den som ger sig först och den blir sämre med tid också.

Gasspjället är ett problembarn på dessa. Oavsett mil nu när dom är så gamla.

Slitdelarna allmänt är inte så dyrt, och vi snackar om en bil för runt 10.000kr i bruksskick. Kan du skriva själv kan det vara billigt ägande. Inte, så är det nog billigare led nyare bil.

Bra däck av båda säsongerna är något många inte tänker på när dom byter bil. Det är tusenlappar, det.

Kort och gott:
Områden som finns gäller ALLA oavsett mil.

Re: Viktigast att kolla på långmilare, V70?

Postat: lör 13 mar 2021, 23:26
av Erik Å
Urtrampningslagret tog slut på min vid 29k, kopplingen skulle ha gått länge till.. Nya lagret började kvittra vid 45k, men håller tyst efter smörjning :P
Gasspjället som nämnts ovan
Styr/spindelleder håller ca 20-25k
Ytterknutar helslut vid 50k
Hjullager fram 25-50k, beror på..
Stötdämpare bak sopslut vid 50k, behöver bytas långt tidigare
Fram försämras förstås också med tiden
Bromsok bak har jag bytt 4 ggr, fram 2ggr
Bussningarna i bakaxeln lär ta slut ganska fort om man inte rostskyddar dem
Krängningshämmarstag är förbrukningsvara.. byts med 10-20k intervall
Batteri 7-8 års livslängd
Generator påstås ta slut vid 40, min lever än efter 54 k
Turbo och automatlådor lär väl ta slut långt innan 50k? Har inget sånt :-D
Vevhusvent bör väl göras vid ca 25-30k
Koppling AC-kompressor behöver shimsas typ vid 20k
Har man kört länge med obalans i framhjulen (en del bilägare bryr sig inte) så kan säkert styrväxeln vara glapp redan vid 37k
Skulle jag köpa en 37k-bil så skulle jag kolla upp kompression och sen granska bottenplattan för att se hur långt rosten har gått. Kolla noga i bakre hjulhus, infästningar för bakre stötfångare samt balkarna och konsolerna vid bakaxelupphängningen plus domkraftfästena
Bakre ljuddämparen börjar se lite rostig ut på min, kanske inte lever för evigt? :-)
Glömde kamremmen, 18k / max 10 år. Plus vattenpump typ vart 3:e byte
Räkna med igensatt värmepaket..!
Låskistorna i framdörrarna kan börja strula vid 20 år.
Lyft på gummilisten ovanför framrutan och titta efter rostangrepp ute i vänstra hörnet och på mitten.

Re: Viktigast att kolla på långmilare, V70?

Postat: tis 16 mar 2021, 00:07
av pilleville
Erik Å skrev: lör 13 mar 2021, 23:26 Lyft på gummilisten ovanför framrutan och titta efter rostangrepp ute i vänstra hörnet och på mitten.
Varför just vänstra hörnet? Hade rostangrepp på min V70 -98 just där. Är det hörnet annorlunda än högra? (passagerarsidan). Typ att vindrutetorkarna skopar upp vatten just dit?

Re: Viktigast att kolla på långmilare, V70?

Postat: tis 16 mar 2021, 14:04
av Lucif3r
Nej, men vänster är ju mer utsatt för mötande trafik = mer troligt att få stenskott.

Re: Viktigast att kolla på långmilare, V70?

Postat: tis 16 mar 2021, 18:44
av Erik Å
pilleville skrev: tis 16 mar 2021, 00:07 Varför just vänstra hörnet? Hade rostangrepp på min V70 -98 just där. Är det hörnet annorlunda än högra? (passagerarsidan). Typ att vindrutetorkarna skopar upp vatten just dit?
Ja, rostangreppen börjar precis där torkarna vänder och dumpar det mesta av saltvattnet som hamnat på rutan..
Vänstra torkaren uppe i vänstra hörnet, den högra ungefär mitt på rutan