Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo94
#1433168
Är det någon som bytt solenoider på en 850 (-94) automatlåda, behöver man i så fall släppa på subframen för att komma åt. 🤔
Har för mej att ena "ramdelen" sitter precis framför luckan/kåpan.
av chrillew
#1433850
Nä tyvärr använde alla, jo inte det lättaste fick tag på ett komplett ventilpaket.

Eller jag har en relativt ny s2 solenoid men använd 1 år. Och S1 som suttit i lådan sen ny.. . Dom funkar men lämnar inga garantier. Du kan få dom om du vågar chansa.
Lock up solenoiden var körd denna gång för mig.
av volvo94
#1433854
Jag har tre felkoder till lådan, den går in i limp mode efter en kort körning så jag är inte helt säker på felet. Har provat att byta växelväljaren men hjälpte inte. Men en kod är avbrott till jord solinoid S1 så att byta är ju en chansning. Kan ju även vara styrboxen som inte vill vara med.
Men det skumma är att slår jag på o av tändningen ett antal ggr så nollar jag felet en stund. Vilken är lockup solinoiden?
Men vad ska du ha var solinoden allt bägge två.

Man vill gärna inte göra sig av med bilen, det är en "rolig" T5 'a

Stefan
Användarvisningsbild
av frasse4
#1433863
Vilka felkoder får du?
av chrillew
#1433875
Vilka koder får du ut? Har du kollat pnp switchen på lådan, vanligt att dom strular, går att plocka isär å rengöra. Snabb fix man kan göra är att föra spaken snabbt fram å tillbaka många gånger.

Hur ser oljan ut, ska vara röd. är nivån ok när den är varm?

Går att mäta upp solenoiderna. Ska vara 10-15ohm. Lockup ska vara 6-8ohm om jag inte minns tokigt. Men ohmen kan vara ok men inte funka ändå. Prova strömsätta dom å höra om dom klickar. Finns instruktioner på nätet hur dom mäts.
Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]